Inquiry: petakbunga@gmail.com

20120731

Belajar Bayar Zakat


Sejak tiga tahun lepas saya sudah sudah mula membayar zakat fitrah sendiri. Maklumlah sudah bekerja tetap dan berpendapatan sendiri. Itu pun emak sibuk-sibuk suruh saya bayar sendiri. Pada fikiran saya, apalah sangat kalau ibubapa kita  jer yang bayarkan bukannya mahal sangat pun. 

Oleh kerana amanah yang telah diberikan ibu, saya mulakan misi macam mana kaedah membayar zakat. Kat mana-mana saya lihat banyak Amil yang kutip zakat musim ramadhan ni. Tetapi ada rasa ragu lagi, sebab saya tengok semua Amil nya lelaki. Siap bersalam ada akad semua. Takutnya... takut yang tak tahu kenapa.

Dengan sedikit keberanian yang ada, akhirnya kuatkan juga hati membayar zakat fitrah. 

Yer, perempuan-perempuan semua...
Tak payah akad semua. Jangan takut, tak payah hafal doa semua. Duduk jer, bagi tahu nak bayar untuk berapa orang. Nanti Amil akan suruh baca aje text yang dia sudah tulis siap-siap... 'Sahaja aku.. .' Lepas tu, Amil akan bacakan doa dan bagi resit. Sudah selesai tanggungjawab membayar zakat fitrah.

Senangkan.

Alhamdulillah, 

Pusat Pungutan Zakat sudah mengambil langkah mengembangkan lagi dakwah zakat dengan melancarkan aplikasi zakat pertama di Malasia sesuai dengan gaya hidup moden kini.

Saya pun tengah belajar macam mana nak bayar zakat pendapatan. Saya kira salah satu  aplikasi yang paling baik ialah kalkulator tafsir zakat pendapatan. Insyallah saya akan cuba. 

Pusat Pungutan Zakat sedang buat kempen... 'Saya suka Pusat pengutan zakat'.  

Jom kita sebarkan kempen ni, LIKE sekarang




Terma & Syarat Penyertaan Like FB MYZAKAT


TERMA & SYARAT
  1. Kempen “Saya Suka PPZ” ini dijalankan secara rasmi di www.facebook.com/myzakat bermula pada 20 Julai 2012 dan berakhir pada 20 Oktober 2012.
  2. Pusat Pungutan Zakat, MAIWP selepas ini dirujuk sebagai “PPZ” berhak meminda Tempoh Kempen tanpa sebarang notis. Semua penyertaan yang diterima selepas tarikh tutup tidak akan dilayan dan akan terbatal secara automatik.
  3. Untuk menyertai kempen ini, peserta mestilah bersetuju untuk terikat dengan peraturan kempen. Berikut adalah peraturan-peraturan umum kempen :
    • Peserta dikehendaki ‘like’ facebook PPZ di www.facebook.com/myzakat
    • Peserta dikehendaki memberi komen positif terhadap status di wall Facebook PPZ.
    • Pemenang dipilih berdasarkan komen terbaik yang dinilai oleh penganjur (PPZ) dan memenuhi syarat-syarat ditetapkan.
  4. PPZ berhak membatalkan mana-mana penyertaan secara automatik jika melanggar terma dan syarat yang ditetapkan tanpa sebarang notis.
  5. Sebarang syarat, terma dan peraturan yang tidak dipenuhi boleh menyebabkan pemenang tersingkir dari kempen dan pemenang gantian yang tersenarai akan terpilih sebagai pemenang.
  6. Kempen ini terbuka kepada sesiapa sahaja KECUALI kakitangan PPZ dan ahli keluarga kakitangan PPZ.
  7. Pemenang hanya layak memenangi satu hadiah sahaja.
  8. Pemenang di bawahumur 18 tahun hendaklah diiringi oleh ibu bapa atau penjaga sah semasa tuntutan hadiah. Pemenang dan ibu, bapa atau penjaga sah hendaklah menunjukkan pengenalan diri kepada PPZ.

  9. Keputusan pemenang adalah muktamad dan sebarang bantahan atau surat menyurat tidak akan dilayan.
  10. Jika hadiah yang dinyatakan tidak dapat disediakan disebabkan keadaan-keadaan yang tidak dijangka atau dielak, PPZ dengan budi bicara mutlak berhak menggantikan hadiah yang hampir serupa atau dengan hadiah yang sama nilai.
  11. PPZ boleh meminta pemenang untuk mengambil bahagian di dalam sesi foto, video atau filem dan pemenang hendaklah mengiktiraf PPZ mempunyai hak untuk menggunapakai gambar-gambar publisiti, video atau filem tersebut di dalam apa jua medium dan dalam apa jua cara yang difikirkan sesuai oleh PPZ.
  12. Penyertaan kempen dan sebarang material yang dihantar berkaitan dengan kempen ini adalah hak milik PPZ.
  13. PPZ berhak menerbitkan, menyiarkan atau mendedahkan nama seseorang pemenang dalam pengiklanan atau akiviti-aktiviti promosi yang melibatkan kempen dimenangi. Semua pemenang dengan ini bersetuju bahawa penggunaan nama mereka bagi tujuan pengiklanan, promosi oleh PPZ tanpa pampas an tambahan.
  14. PPZ tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakan, kehilangan, kecederaan atau tuntutan yang mungkin terjadi daripada penyertaan kempen ini atau daripada penggunaan atau penebusan hadiah.
  15. PPZ berhak untuk, atas budi bicara mutlaknya untuk menukar, meminda atau menambah sebarang terma dan syarat dari semasa ke semasa tanpa sebarang notis.


'Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka, dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan.'

Pernah terfikir, kadang-kadang senang sahaja duit mengalir entah ke mana. Iya, ada harta yang perlu saya sucikan.. Ya Allah ampunkan dosaku.





12 ulasan:

  1. adanya kalkulator zakat online menyenangkan sebab dah boleh kira kena zakat pendapatan ke xlayak lagi.. tahun ni bertekad nak bayar sendirik zakat fitrah.. ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom cuba bayar sendiri...lepas ni dah ada orang tolong bayarkan, rugi tak rasa nikmat bayar zakat sendiri masa single ni.. ;)

      Padam
  2. wwahh..
    baguslah bayar sendiri..
    saya tak byr lagi..:) selama ni ayah yang selalu akan byr..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti cuba, ringankan tanggungjawab ayah.

      Padam
  3. Info yg bgus...cik mah pun ade terpikir nk bayar sendiri jg...

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom.. lain tahu rasa bila bayar sendiri...dah ada tanggungjawab.

      Padam
  4. tahun lepas saya pun bayar sendiri.tahun nie pun kenalah bayar sendiri sblm tahun depan org yang tlg bayarkan.hehehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah, tahun depan insyaalah dia yang bayarkan pulak...:)

      Padam
  5. saya xpnah byr sendiri..dulu arwah ayah byrkn.. arwah ayah da xde..abg sulong yg byrkn..n sekarang incik somi byrkn.. =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. selalu ada orang disisikan... :)

      Padam
  6. terima kasih atas info ini dear !!!

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...