Inquiry: petakbunga@gmail.com

20120810

Tutorial Bunga Carnation aka bunga tisu

Saya tahu ramai yang dah tahu buat bunga ni... tapi ini kan Diari. Saya saja nak tulis untuk ingatan diri sendiri & mana tahu ada yang tak pernah tahu dan tercari-cari idea nak DIY sendiri. Boleh? 

Saya kira bunga carnation ni yang paling simple untuk yang tak berapa pandai dan keras tangan macam saya untuk save bundget kahwin :).



Sehelai kertas tisu ni boleh buat 4 kuntum bunga. Jadi nak senang agak, potong terus jadi 4 bahagian.



Ambil 1 bahagian potong lagi jadi empat segi macam gambar kat atas. Panjang-panjang.


Kemudian lipat-lipat macam lipat kipas.


Kat tengah-tengah tu potong sikit, senang nak ikat wayar. 
Bahagian tepi potong serong jadi kelopak-kelopak sikit.


Selepas diikat dengan dawai, boleh tarik sehelai-sehelai.


Maka siap lah. 

Magic, 
bunga merah boleh jadi biru.


boleh tengok contoh yang dah siap kat sini, sini, dan juga di sini..

Siapkan 500pcs small matter...ha..ha...



hu..hu...  



7 ulasan:

  1. bagus2.. buleh try.. baru je beli crepe paper haritu.. tapi jaring tak jumpa pun...

    BalasPadam
    Balasan
    1. jaring hari tu beli kat Sayangku Handcraft. Memang dia jual yang macam tu aje..

      Padam
  2. yeayy atie pun bt bunga tisu for bunga pahar..^_^
    easy pissyyy,^_^

    BalasPadam
  3. hai..
    samalah.. kita pun buat bunga tisu untuk bunga pahar atas pelamin.. hehehe..

    BalasPadam
  4. hehe.. senang kan buat dia. Kita pun buat juga.. tp sikit jela. hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. senang-senang tp mahu patah pinggan ni..hu..hu

      Padam
  5. sy pon DIY bunga ni untuk majlis kahwin...cantikkan... (^____^)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...