Inquiry: petakbunga@gmail.com

20130614

Penatnya..saat bahagia ini

Mengandung memang penat,letih. Lagi-lagi bila dah sampai bulan ni. Macam aku dari mula tahu mengandung sampai sekarang, dah gain weight lebih 10kilo. Kadang bila tengok cermin, tak percaya sapa perempuan buncit itu..OH

Nak pergi kerja pun dah rasa malas. Tiap-tiap pagi macam-macam penyakit datang. Sakit pinggang, sakit betis, cramp kaki, kaki sembab, perut keras, perut senak dan yang paling teruk penyakit ngantuk dengan malas nak bangun.  Hari yang paling sihat adalah hari tak payah pergi kerja. Hari cuti. ADOHAI.

Pagi-pagi usap perut, ‘hari ni kita nak  g kerja, jangan naughty.’

 Macam kerja teruk sangat, padahal pergi kerja duduk je bersenang-senang kat ofis. Sekali-sekala je buat kerja. J Kelebihan orang mengandung. Tak boleh buat kerja berat. Dah macam bos pulak, orang nak jumpa kita, datang tempat kita. Kita nak apa, mintak aje. Tapi  dah nak sampai bulan ni, penyakit mengantuk sangat-sangat kitikal. Dah banyak kali kantoi nga ofismate, tetidur. 
ADUH. 
Rasa macam terkelip mata sekejap je.

Balik kerja lagi penat. Pukul 5, anak dalam perut sangat-sangat lah aktif, mak pulak dah lembik. Selalu je terlelap atas kerusi sambil tengok csi kat asto kononya. Sedar-sedar suami balik dekat maghrib. 
Mana ada tidur. Kelip mata je.

Bila dah lewat petang, nak masak pun malas. Time ni memang penat dan  harus tunjuk kat suami yang ibu mengandung  sangat-sangat penat. Dengan harapan dapat makan luar. HAMPEH. Kalu aku tak masak, dia pulak yang tolong masak nasi. Bila nasi dah masak haruslah aku yang masakkan lauk. Tekak aku belum boleh terima masakkan suami. AMPUN.

Saat paling bahagia mengandung bila bersantai-santai di malam hari dengan suami tercinta. Usapkan perut, tengok anak berpusing, menendang-nendang perut. Sakit tetapi bahagia. Suami urutkan kaki, sambil bercerita betapa letihnya hari ni.

Nanti ayah pesan kat anak,
‘jadi anak yang baik, ingat betapa susahnya mak mengandung.’






2 ulasan:

  1. betul tu.. sy yg 6 bln pun dah rasa sangat penat.. tapi happy bila baby gerak2

    BalasPadam
  2. hihihi dah ada tukang masak eh....huhu

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...