Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131023

Susu sebelah kanan makanan, sebelah kiri minuman


Mak aku cakap nak menyusu mulai dari kanan, lepas tu tukar pulak sebelah kiri. Mula-mula bagi makanan, lepas tu bagi minuman pulak.  

Tiap kali menyusu anak , aku akan mulai dengan sebelah kanan kemudian bila tukar sebelah kiri anak aku dah kenyang. Aku takut lama-lama nanti payudara jadi besar sebelah.. ho..ho..  makin kerap anak menyusu, makin banyak susu yang dihasilkan , makin besarlah… grrr. Masalahnya sebelah yang besar.

Okey,

Mula dengan sebelah kanan, lepas tu tukar lah sebelah kiri.

Tapi..Bila aku nak tukar?

Aku tak tahu anak aku dah kenyang makan ke belum?

Atau dia cuma haus nak air. Jadi aku kena bagi sebelah kiri je la.

Pernah tak korang dengar foremilk dan hindmilk?

Susu yang diterima bayi pada permulaan tiap kali penyusuan ibu dipanggil ‘foremilk’ (susu cair)  ianya sangat banyak tetapi rendah lemak. Bila penyusuan diteruskan, kandungannya kurang tetapi tinggi lemak dan dipanggil ‘hindmilk’ (susu pekat).’ (‘The Breastfeeding Answer Book  ed. 2003)

Foremilk ini bolehlah dianggap macam minumun sebab ianya lebih cair. Manakala hindmilk ni lebih pekat dan kaya dengan lemak sangat penting untuk pembesaran bayi.  

Apa yang dicadangkan, biarkan anak habis menyusu sebelah dulu sebelum tukar ke sebelah. Jadi anak akan akan dapat secukupnya nutrisi daripada menghadkan masa. Ada setengah orang, menyusu sebelah kanan. Sebelah kiri dipam buat stok susu. 
Anak aku kuat menyusu, biasanya aku akan bagi dulu sebelah kanan. Sampai aku rasa kering  baru aku tukar sebelah kiri. Biasanya anak aku tak akan berhenti menyusu, sampai dia tersedak, atau susu keluar baru dia berhenti. Kadang tu bila aku lepas, dia akan menangis lagi, aku tahu dia masih lapar. Kalau dia dah kenyang dan aku rasa susu aku masih banyak, aku akan pamkan. Nanti aku boleh bagi susu tu.

Kiranya  apa yang aku amalkan hampir tepat lah. Aku cuma risau ketidak seimbangan payu#ara..hu..hu.. akibat menyusu sebelah lebih banyak.

Ni aku jumpa dalam internet: Kalau kau nak baca lebih detail..Klik

There are not “two kinds of milk.” Despite this common belief, there is no “magic moment” when foremilk becomes hindmilk. As the baby breastfeeds, the increase in fat content is gradual, with the milk becoming fattier and fattier over time as the breast drains more fully.

~ Susah nak tahu bila foremilk bertukar jadi hindmilk.


Foremilk is not always low-fat. The reason for this is that at the fat content of the foremilk varies greatly, depending on the daily breastfeeding pattern. If the baby breastfeeds again soon after the last feeding, the foremilk at that feeding may be higher in fat than the hindmilk consumed at other feedings.

~ Foremilk tak semestinya kandungannya lebih banyak lemak. Bergantung macam mana pola anak kita mengisap. Kalau anak kejap-kejap nak susu, Kemungkinan dia akan mendapat susu yang tinggi lemak, baki susu daripada yang sebelum.


Foremilk and hindmilk are concepts that really only make sense when longer intervals such as two to three hours or more occur between feedings. The longer the time gap between feedings and the fuller a mother’s breasts become, the greater the difference in fat content between her foremilk and hindmilk. These differences in fat content can vary greatly over the course of a day even among individual mothers.

~ Aku boleh nampak lebih jelas foremilk dan hindmilk bila mengepam susu waktu aku kerja. Permulaan mengepam, susunya banyak tetapi cair dan makin pekat makin lama mengepam.


Research indicates that there is no reason to worry about foremilk and hindmilk or to coax a baby to feed longer. As long as a baby is breastfeeding effectively and the mother does not cut feedings short, baby will receive about the same amount of milk fat over the course of a day no matter what the breastfeeding pattern. This is because the baby who breastfeeds more often consumes foremilk higher in fat than the baby who breastfeeds less often. So in the end it all evens out.

~ Jangan risau sangat sama ada bayi mendapat foremilk atau hindmilk selagi bayi menerima susu secukupnya. Khasiat diperolehi adalah sama.

Kadang-kadang aku terpaksa memendekakn tempoh penyusuan terutama pada waktu pagi sibuk nak pergi kerja. Lepas menyusu sikit aku akan cepat-cepat mengepam untuk diberi waktu aku kerja,, khasiat hindmilk  tetap dapat.


What’s most important to a baby’s weight gain and growth is the total volume of milk consumed every 24 hours. On average, babies consume about 750 mL of milk per day (Kent et al., 2006). As far as growth is concerned, it doesn’t matter if a baby takes 30 mL every hour or 95 mL every three hours, as long as he receives enough milk overall (Mohrbacher, 2010). In fact, researchers have found that whether babies practice the frequent feedings of traditional cultures or the longer intervals common in the West, they take about the same amount of milk each day (Hartmann, 2007) and get about the same amount of milk fat.

~ Kalau aku cuti, memang dia kerap menyusu tetapi sekejap je. Kalau aku kerja, dia menyusu botol agak banyak tapi tak kerap.

Kesimpulannya,  tak ada istilah sebelah kanan makanan atau sebelah kiri minuman.  Kedua-duanya mempunyai kandungan yang sama. Tapi aku hormat pendapat orang-orang tua. Mungkin ada hikmahnya, jadi tiap kali menyusu aku mulai dari kanan...




7 ulasan:

  1. sekarang sarah cuba bagi zharif susu both side.hehe, nanti bengkak sebelah tak best.pastu basah je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul, kalau menyusu sebelah je, sebelah lagi pun akan keluar susu.

      Padam
  2. ha ah, mak sy pon ckp mcm tu jgk..hihi sy pulak, utk mengelakkan besar sblh, kalo tadi kasi yg kanan, lepas tu kasi yg kiri pulak..hihi

    BalasPadam
  3. Mak sy pun ckp gtu.. Sy diam je n iyakn jela. Tp mcm sara ckp, susu mula2 mmg cair.. Tp lma2 akn jd pkat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul, kalau susu pam penting untuk goncang betul2 sebelum bagi bayi biar sama rata.

      Padam
  4. baru ku tahu! kena bagitahu orang lain ni supaya orang yang tak akan tahu!

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...