Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131123

Kek Mudah ala bolehlah

Orang perempuan memang suka cari resipi,
tapi kenapa susah sangat nak ikut resipi..
ho..ho..
konon-konon terror.

Ni resipi kek aku..entah aku main campur je. Mak aku cakap gebu jugak..ho..
Kebetetulan atau suratan aku ada bakat mem'baking'. Sendiri masak, ramai makan, sendiri puji. huhu.. en suami, sila lah puji sikit tanpa ditanya.. sedap ke?


Bahan ikut suka hati aku
400 g tepung gandum + 1 suda baking + 1 sudu serbuk penaik
.( aku gaul je..kalau rajin ayak lah. aku tak rajin)
350 g marjerin
350 gula biasa (aku mesin jer... ada gula castor lagi baik)
6 biji telur (pukul dulu sikit)

Cara-caranya
Pukul marjerin dengan gula sampai gebu, campur dengan telur.
Masukkan gandum.
Gaul rata. Tuangkan dalam loyang yang dah disapu merjerin dan lapik kertas.
Bakar 180o dalam 45~60 minit sampai masak.

Aku bahagi adunan dua bahagian. 
Merah tu sirap rose, kuning tu bubuh air perasa jagung..(tapi tak ada rasa jagung pun makan..ho..)
Letak selang seli..jadilah rainbow.

Bulan lepas hari masak bengkang, banyak pulak beli bijan, jadi buat kek pun letak bijan..


3 ulasan:

  1. nampak sedap tu....ala2 kek marble gitew kan hehe...

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...