Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131107

Keterujaan mengajar Luth membaca A B C


Aku memang tak sabar-sabar nak mengajar Luth membaca.  

‘Kesian Luth kecil lagi’.

‘Luth kan genius ‘


‘Nanti Luth tension, boring.’

‘Nanti jadi macam Sufiah, kecil-kecil genius…nauzubillah. Mintak jauh, janganlah disebut benda yang tak elok. Aku mintak doa hari-hari, yang terbaik untuk anak aku.

Tak apalah cuba je. Aku bukan nak paksa Luth jadi budak genius dan tak expect bayi 3 bulan boleh membaca. Aku cuma cuba-cuba. Cuba memperkenalkan Luth denagn bahan bacaan seawal mungkin. Aku percaya semua bayi dilahirkan cerdik. Lagi pun aku tengok, Luth memang sangat teruja bila diberikan buku-buku. Tekun dia, macam faham-faham pulak.

Flashcard ABC dan colour aku beli kat Tesco

Untuk membaca A sampai Z, aku rasa macam lama sangat nak habis. Tambah pulak gambar-gambar berwarna flashcard ni agak pudar. Macam tak berapa menarik. Bayikan mudah tertarik dengan warna terang. Aku cuma guna kad ABC ni jarang-jarang aje, aku banyak guna kad colour. 

Kad ni aku ulang-ulang tayang kat Luth.

‘This is…blue colour..blue color, blue ball, the cap is also blue.’

Luth memang teruja.

Tambah-tambah suara nyanyian mak dia iras-iras Siti Nurhaliza.

Sekali-sekala aku bagi Luth sentuh dan pegang card ni, Luth nak masukkan dalam mulutnya.

Aku memang sangat teruja untuk mengajar Luth membaca…

Kadang-kadang aku layan Hoopla Kidz ABC kat youtube ABC.

‘A for Apple’.. ‘B for Ball’, C.. this is the alpha bated song, let sing together..’ 

Tapi aku takut mata anak aku kecil-kecil dah rosak..huh.. setting kabur-kabur.. letak dia jauh-jauh.




Tikar evamatic ABC kat pasar malam.. mmm paling aku tak suka beli barang tiruan pasar malam yang ada tulisan ni mesti ada spelling error. Cantik tapi ada salah eja. 



Yang ni pun dapat kat pasar malam, tebal sikit, mahal sikit dari yang atas tu.. depan ABC belakang ada 123. 



Ni ABC belum guna lagi, Luth belum pandai merangkak lagi. Tambah pulak tak tahu nak letak kat mana, rumah sewa kami ni kecil sangat.

Teruja sangat nak anak pandai baca A B C.



1 ulasan:

  1. its ok, mula dari awal kan bagus :) dulu ibu saila suruh saila baca ABC 123 mengeja sblm tido..alhamdulillah umur 2 tahun dah boleh mengeja.. lagi2 kita yg bekerja ni kan..rasanya time nak tido tu boleh la curik2 masa sikit :)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...