Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131130

Labur RM1 dapat RM700

Sejak akhir-akhir ni memang aku rasa aku agak berjimat cermat, bukan kedekut. Entri aku pun banyak berkisar tentang penjimatan.

Sebagai menteri kewangan, aku telah membahagikan duit belanja kami suami isteri untuk pergi kerja. Dan malam tadi aku bersungut, duit aku tak cukup. Esok aku kena ambil duit lain.


Tadi kat kilang ada kutip derma, ayah kak F meninggal. Sa bagi RMXX. Esok nak isi minyak lagi.

Eh mana boleh bagi tahu orang. Tangan kanan member, tangan kiri tak tahu. Itu baru betul

Bukanlah, sa nak bagitau saja..sebab apa sa tak ada duit hari ni.

Sebelum isi minyak, minum air dulu takut naik minyak lepas tengok minyak tak naik tangki.

Tiba-tiba aku tersedar, walau macam mana jimat pun jika rezeki Allah sudah tetapkan sebanyak itu, sebanyak itulah jua.

‘rezeki secupak tak akan jadi segantang’.

Kadang-kadang kita dapat duit banyak. Tiba-tiba ada sahaja hal, kereta rosak, anak sakit, belanja itu ini. Duit hilang macam tu sahaja.

Ruginya.

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu dari mengingat Allah. Barangsiapa yang berbuat demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi. Dan belanjakanlah sebahagian daripada yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu.

Lalu ia berkata :
Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang soleh?

Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. 
(QS Al Munafiqun : 9-11)

Tak ada guna kalau simpan duit banyak-banyak tapi tak melabur. Jom melabur dalam saham akhirat. Kau labur rm1 dapat rm700. Kau congaklah sendiri, berapa rmxx kau nak untung.

Untungnya!


Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh ) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipatgandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki . Dan Allah maha luas (kurnia-Nya) lagi maha mengetahui. 
(Qs. Al Baqarah (2) : 261)




1 ulasan:

  1. jika kita nak memberi , beri saja yg ptg ikhlas . insha Allah , allah akan cukupkan keperluan kita ...

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...