Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131118

Pakistan berniaga


Bulan lepas dalam sejarah lebih 20 tahun kilang tempat aku kerja ni dapat capai production output lebih 400 tonnes. Kaya taukeh kejap.

Khamis lepas, bos aku wat la jamuan sikit, ada ucapan, bla..bla…Dan slot yang paling  ditunggu-tunggu semua adalah Lucky Draw. Walaupun aku ni antara insan  yang paling jarang bertuah.. tapi aku pun tumpang teruja jugak la mana tahu kali ni ada luck.

1st prize baucer Tesco rm300, ada RM200, RM150, RM100 dan semua orang sekurang-kurangnya dapat RM50.

1st prize tu dapat kat  budak Nepal.

Aku dapat baucer RM100.

Esoknya Leader Melayu offer lah sapa yang nak jual baucer dia nak beli RM30 untuk baucer RM50.
Tapi dah terlambat, sebab ada orang lain dah buat.

Leader Pakistan cakap semalam lagi dia dah beli baucer budak-budak ni.

Budak Nepal jual baucer Rm300, Pakistan beli Rm250. Sorang lagi Nepal  jual baucer Rm50 dengan harga RM40.

Manager aku Cina yang baik hati pun offer nak bayar sapa-sapa nak cash money dia beli baucer. Dengan harga yang sama, kesian kat budak-budak dia.. sapa yang nak pergi Tesco jauh tu. Lagi pun diaorang kerja 7 hari seminggu, mana ada masa nak pergi shopping.

Jadi Pakistan ni pun jual RM50 (dia punya) + RM50 (Nepal) + RM300 (Nepal)=RM400 kat Manager. 

Jadi dia untung atas angin dalam sehari RM60.

Huh memang pandai Pakistan ni  niaga.

HUHU..hu…hu..

Aku tak tahu Manager aku dah tahu ke belum, Pakistan dah berniaga dengan belah ihsannya.




Psst.. sebab aku baik hati, aku pun dapat Baucer free Rm50  hadiah Pakistan kat anak aku.. suruh beli baju kat Tesco. Tak tahu dia beli baucer ni kat sapa pulak.

BOS, bagi duit je lah kat pekerja-pekerja ni..mana lah diaorang nak shoping Tesco bagai kita ni.

Peninglah staf Tesco kalau foreigner workers kilang aku serbu Tesco nanti.


1 ulasan:

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...