Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131102

Yippie-I Maybank akaun Luth


Akaun ni kami buka masa umur Luth sebulan lagi. 

Yippie akaun maybank untuk kanak-kanak


Dari rm5, rm10 aku kumpul dapatlah 5 ratus lebih, kira banyak jugak. Saudara-mara, jiran dan kawan-kawan kitaorang bukannya orang kaya-kaya. Nak dapat sebanyak ni…kiranya ramai juga lah yang datang tengok Luth. Murah rezeki Luth lahir musim raya.

Lepas habis pantang, kami cepat-cepat pergi bank, takut terguna duit Luth. Takut pecah amanah! Kalau suami nak tukar duit pun, mesti bagi dulu duit baru boleh tukar..tak boleh pinjam-pinjam, takut lupa nak bayar. Duit orang bagi kat Luth memang aku tak pernah guna untuk beli apa-apa barang pun walaupun untuk keperluan makan pakai dia. Duit ni kalau boleh kami nak simpan untuk pendidikan dia nanti. Insyallah, untuk keperluan dia, itu tanggungjawab kami, kami masih mampu sediakan . 

Asalnya kami suami isteri bercadang nak simpan duit Luth kat Amanah Saham Gemilang . Bila tanya kat bank, baru kami tahu, anak umur 6 bulan baru boleh buat pelaburan. Jadi, alang-alang dah sampai kat Maybank, kami buka aje akaun Maybank. Takut lama-lama simpan tak jadi pula. Karang terguna.

Balik rumah aku baca-baca faedah Yippie-I Akaun ni.

Antara faedahnya,
lindungan insuran untuk kanak-kanak dan pemegang amanah,
dapat juga hadiah-hadiah untuk kecemerlangan dalam akademik.
selain pulangan dividen...

Emm..Nampak macam banyak juga faedah yang ditawarkan. Apa-apa pun aku rasa dah selamat duit amanah Luth. Nak tengok dulu faedahnya setahun ni..kalau rasa okey teruskan, kalau tak mungkin kami tukar ke ASG atau ASD.

Apa hadiah yang palaing sesuai untuk bayi baru lahir?

Bila tengok duit Luth yang terkumpul ni.. aku, rasa lebih baik bagi duit kat bayi baru lahir daripada hadiah barang. Walau pun sikit, tapi bila kumpul-kumpul banyak jugak dapat, boleh simpan untuk masa depan dia. Insyallah.. Daripada kumpul tuala, aku rasa lebih baik kumpul duit Lagi pun, kebanyakan ibubapa memang dah sedia beli barang keperluan bayinya. 

Biasanya kalau dengan kawan-kawan kita memang tak bagi duit tapi kita bagi hadiah. Kalau nak bagi hadiah macam baju, pilihlah yang saiz besar sikit. Bayi cepat membesar, baju untuk newborn biasanya memang sudah disediakan ibubapa. Kalau nak beli yang mahal sikit macam stroller ke, tanyalah dulu dah ada ke belum. 

Apa-apa pun aku berterima kasih juga atas semua hadiah-hadiah seikhlasnya.

Stroller daripada bos dan kawan-kawan kat ofis.



Alhamdullilah, suka jugak.


1 ulasan:

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...