Inquiry: petakbunga@gmail.com

20131220

Bagaimana Menabung dalam Senyap


Aku jarang guna duit syiling.

Aku rasa leceh nak keluarkan duit syiling tiap kali shopping. Biasanya chasier akan tanya ada duit kecil ke? Kalau 10sen, 20sen aku bagilah.. itupun kalau aku senang nak cari duit syiling celah-celah dompet aku.

Biasanya  aku terus je cakap
‘Tak ada dik’.

Tambahan pulak aku masih belum dapat membiasakan lagi saiz duit syiling baru dengan nilainya. Berbanding duit syiling lama, tak payah tengok pun aku tahu nilai duit itu. Ambil aje yang besar sikit, aku tahu itu duit 50sen. Sekarang aku kena belek dulu baru aku tahu, mana 50sen, mana 20sen. Susah dan leceh!



Atas sebab kemalasan aku nak bekerjasama dengan cashier, lepas habis shopping, dompet aku lebih berat dari sebelum pergi shopping. Hah. Untuk mengurangkan sikit beban dompet aku, aku campak la dalam tabung.

Sedar tak sedar, tabung aku dah separuh penuh.
He..he… agak-agak berapa dalam ni?


Tin biskut jer tabung aku. Tabung biskut  ni berat gila..huh..tapi aku suka. Tabung comel-comel tak payahlah untuk orang tua macam aku ni.


Psst.. Sebenarnya suami aku antara penyumbang terbesar tabung aku ni, selup aje saku seluar dia bila nak basuh seluar tu…confirm ada hasil..hu..hu.. 




15 ulasan:

  1. waaaa.. best nye menabung :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. rina kena wat tabung hari ni

      Padam
  2. suka cara ni. sebab sikit2 lama2 jadi bukit. imah dgn husband pun parktik cara yg sama cuma tabung asing2.hehe... duit seringgit pun imah praktik simpan hari2. skrg mmg kena berjimat bnyk....kos hidup makin tinggi, saving pun kena ada jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. imah nga husband wat pertandingan tabung sapa lagi banyak ek..

      Padam
  3. eh..eh..kite sama la.. syiling2 memang takde tempat dalam dompet. balik umah drp shopping, syiling akan terus masuk ke tabung balang kitorang... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. syokkan bila time nak kira duit tabung.
      riuh satu rumah..

      Padam
  4. as-salam.salam kenal
    sama la.saya pon suka kumpul syilinga. tapi saya simpan dlm tabung garfield.hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. tabung dahx muat..kena letak dalam tin biskut besar sikit..

      wsalam,
      salam kenal jgk:)

      Padam
  5. kalau penuh tin tu tentu bnyakkan...idea yg menarik..akak nak buat jugak..hehe..

    BalasPadam
  6. Kakak rasa dah ada 4 angka ni kalau kurang pun sikit - baik cepat hantar ke bank..

    BalasPadam
  7. assalam...terima kasih sudi keteratak bunda....
    bunda pun sama jgk..tapi tabung bunda balang plastik biskut raya yg tutup merah tu...tahun lepas dj bawa tukar kat bank dah...
    baru nak kumpul baru plk...
    InsyaAllah...

    BalasPadam
  8. huhuhu..aida pulak suka je guna duit syiling memang kamus tabung takde dalam diri aida..hehee..husband yang tolong buat tabungan...kikiki

    BalasPadam
  9. salam kenal sis..same la kite erk..seluk je poket seluar husband konfem dpt byk..hihi... pstu terus masuk dalam tabung kite..die kate tabung duit dia..tp letak duit sepah, declare duit tabung kita je la..hikhik :)

    BalasPadam
  10. bagus ni..husband saya rajin kumpul syiling.. sikit sikit lama lama jadi bukit kan.. :D

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...