Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140213

Cukuplah kahwin sekali

Aku balik cuti raya cina baru ni lama sikit pasal kenduri kahwin sedara mara. Kebetulan 2 orang 2 pupu belah laki aku kahwin dekat-dekat. Mr Pej dan Mr Kam dengan pasangan masing-masing. Selang sehari dua hari je.

Sempatlah aku laki bina attend majlis akad nikah diaorang berdua. Excited gak aku, maklum lah masa aku kahwin dulu aku tak dengar pun masa tok imam tu akad nikah kami. Kami nikah kat masjid, tak guna microphone pun, dah lah aku kena duduk jauh. Macam cepat sangat, tiba-tiba aje dia dah baca doa, then diaorang panggil suruh sign surah nikah. Tak tanya dulu akau setuju ke tak tok imam ni, mana tahu aku kena kahwin paksa ke… Tak sempat aku nak feeling-feeling sedih, berdebar. Huh.  

Jadi kali ni aku dapat dengar betul-betul dengan jelas. Baru aku perasan, ada lain sikit susunan perkataan jawab akad dia. Seingat aku, abang aku kahwin kat Selangor dulu panjang sikit, kena sebut nama pasangan,  nikah katKelantan tak payah. Juru akad je sebut nama. Yang jawabnya, tak payah sebut. Senang lah.(aku rasa) Abang aku dulu, tak sebut perkataan ‘nya’ je pun dah suruh ulang sekali lagi.

Berbalik cerita 2-pupu kita yang nak kahwin ni…

Alhamdulillah yang Mr Pej tu dengan sekali akad je  dah lepas. Hah..dah lepas azab dia, makin eksyen lah leh nyakat Mr Kam ni  yang belum lepas.  Boleh pulak jenis kaum kerabat yang jenis kaki nyakat. Hari-hari jumpa duk nyakat sedara yang berdebar ni. Tapi memang patut pun kena, semua kaum kerabatjenis ni..hu..ha..hu..ha..suka ngenakan orang, tibalah giliran orang nak ngenakan dia pulak.

Aku terima nikahnya 2 rakaat…

Duk ngulang-ngulang ayat ni. Gila tak nervous, nasib baik tak terkeluar masa akad nikah.

Mr Kam nikah kat masjid. Kami sekeluarga dah siap awal-awal tunggu tok imam kat masjid. Tok imam sampai lewat sikit, ada kuliah katanya.. Sampai je tok imam, kami tengok Mr Kam dah lain macam. Nervous kot. Dah tak boleh sorok, pucat lesu muka dia.. lepas tu, dia mcam blur. Dan akad nikah nya memang lagi huru hara. Kali ke 4 baru SAH.

Alhamdulillah, lepas jugak.. kemudian… tahan je lah telinga kena kutuk nga geng-geng dia kaki kutuk tu.

Dan tok imam dah pesan kat dia…
Cukuplah kahwin sekali ni!

Budak paling excited malam akad nikah.



Orang kata masa tok imam shake tangan  suruh jawab tu paling berdebar. Iya ke?
Aku tanya laki aku..
dia kata tak berdebar langsung..huh..sombong. Pejam mata pun boleh. Huh..eksyen. Padhal tangan terketar-ketar masa pakaikan aku gelang malam tu.


23 ulasan:

  1. hahaha..depan bini kena la eksen.. malu lak nanti..

    tapi debar kot..sebab bukan salam biasa..salam untuk terima tanggungjawab..hehe..

    lawak aku terima nikahnya dua rakaat..nak solat ke nak nikah!! hahaha

    BalasPadam
  2. Iyerlah tu tak nervous. Cover lettew ☺☺

    BalasPadam
  3. kalau mampu nak kahwin dua kali ke tiga kali pun boleh...^_^...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pas ni kalau dia nak kahwin lg kena praktis berkali2 lah..
      tak tahulah ni kan 1st time..gila nervous

      Padam
    2. ok kot sebab dah ada pengalaman, kalau yang pertama kali dah nervous, kali kedua, ketiga dan keempat mesti smooth dan chill jer...he he he...husband akak cakap, kali pertama susah, kali kedua agak susah tapi senang juga, kali ketiga dan keempat dah hebat dah... ^_^

      Padam
  4. Walaupun aku belum pernah bernikah, tapi aku boleh rasa perasaannya bila dengar pasangan kita lafaz nikah.

    BalasPadam
  5. Hehee..comel je Luth tengok orang g nikoh ke..aida dulu nikah kat rumah so memang dengar dengan jelas n yes sebutan kat Selangor ni lebih panjang n rasa lengkap..tapi azab lah untuk suami nak tahan debar..hehee

    BalasPadam
  6. dah lepas...boleh dia eksyen ya hehe

    BalasPadam
  7. Tetibe tingat time nak nikah..hehehe..hubs kite siap nebes2 lagi..2 3 mlm duk prektis..hehehe

    BalasPadam
  8. amboiii...eksen sungguh....tp masa first time practice kot...second time maybe ok kot..semangat lebih....sebab nak dpt yang baru.....nak plak yang baru cantik and perfecto kan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalu bini tua dia ni hidup lg.. rasanya nebes gak kot..

      Padam
  9. Hye, saya suka baca blog awak, baru2 ni saya baru blog harap awk boleh singgah dan follow blog saya. awksweetgitu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  10. memang seronok attend kawin ni tapi kalau sedara mara le, akak kalau attend kenduri kawin yang bising, hingar bingar ni boleh pening kepala....

    done follow here... 130

    BalasPadam
  11. Ohhh eksennya tak berdebar langsung konon...hehe

    BalasPadam
  12. hahah eksyen tauu.. :p

    BalasPadam
  13. Ramai geng sakat payah sket tu.. Org yg dah lepas selamat la.. Ksian pd yg belum lepas..

    BalasPadam
  14. Alah, masa tu aje dia orang berdebar...lepas beberapa tahun sure ada hati nak shake hand dengan tok kadi lagi. Rindulah tu dengan tok kadi :)

    Tahniah kat pasangan pengantin baru. Semoga berkekalan hingga ke jannah.

    BalasPadam
  15. ade yg berdebar debar smp kne akad nikah 4 5 kali tau

    BalasPadam
  16. tetiba je mai teringat akad nikah dulu...sob..sob..heee
    betol tu,sy di terengganu pun sebutan akad nikah tu tk panjang,ringkas tp padat...islam itu mudah....:)

    BalasPadam
  17. 4 kali?haha nmpk sgt dia punya nebes..Alhamdulillah selamat jugak

    BalasPadam
  18. Alhamdulilahhhh...syukurrr....tp suka tgk budak plaing eksaited tuh...hahhahahah muka comellll sgt

    BalasPadam
  19. benda dah lepas boleh la nak eksyen kan cuba kalau baru nak buat tu , mesti ketaq pala lutut :)

    BalasPadam
  20. eleh..dah lepas leh la eksyen..

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...