Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140221

Kenegerian


Laki cekik bini.
Bini potong anu laki.
Kat mana lagi..semua benda macam ni kat negeri Kelantan. Kat lain tak jadi macam ni.
Negeri miskin. Tok Nik tak reti jaga. Punah habis.  Sini mana ada benda-benda macam ni.

Panas juga. Dah lah kutuk depan-depan aku. Lupa ke kami laki bini, anak beranak orang Kelantan. Orang tua. Malas aku nak bahas. Cepat-cepat aku angkat kaki, blah dari group sembang dia orang. Banyak lagi kerja aku nak buat. Ingat keluar sekajap, bawak Luth ambil angin, tapi aku pulak yang rasa nak naik angin.


Aku tak suka korang ajuk cakap aku. Lidah aku pelat, sebab aku orang Kelantan kuat makan budu.
Aku tak reti nak cakap K eL.

Kalau aku balas balik, aku takut iq aku jadi sama level nga makcik. Tapi aku angin-angin jugak laki aku.


respect each other.
peace



21 ulasan:

  1. tak patutlah buat macam tu, sepatutnya kena respect each other... tapi not to deny, memang ada orang2 yang macam ni... seen too many before and after, now and then...

    BalasPadam
  2. Rakyat Malaysia ni bagi aku terlalu judging orang lain dan terlalu membanding-bandingkan diri dengan orang lain. Bongkak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bangsa Jepun pun bangga diri.
      dia rasa kuat. maka orang luar pun anggap dia kuat..

      tp jenis ni perasan dia je bagus. org lain tak bagus. jgn tuju2. ada segelintir, bukan semua.

      Padam
  3. Pada kakaklah isu kalau dari Kelantan sengaja diwar-warkan sana-sini. Tapi tempat yg bendera biru banyak kes memang kalau boleh tutup ditutupnya seboleh-bolehnya.

    Lagi kuat iman kita lagi besar syaitan yg menggoda.

    BalasPadam
  4. kat mana2 benda2 cam ni boleh berlaku.
    tapi tak ada nilai komercial kot kalau nak hebah2kan.

    BalasPadam
  5. husband saya orang kelantan..tak nafikan..kat kelantan mmg banyak kes.. ni yg berlaku di kawasan kampung husband sendiri la.. kes mengandung luar nikah, kes pil kuda, dadah, arak, judi macam2.. tu belum kira gaduh gaduh adik beradik rebut harta bagai..

    tapi..bukan tempat lain tak ada benda macam tu..

    still..mungkin tempat suami je kot..saya mula2 tau mmg culture shock jugak la..

    cuma saya tak rasa benda tu berlaku sbb negeri tu negeri kelantan.. tapi sebab sikap masyarakat kat kawasan kampung tu..saya tak judge orang kelantan.. sebelum kahwin dengan husband pun saya berkawan dengan orang kelantan.. semua baik2.. lepas kahwin baru tengok perangai orang kat kampung tu mcm tu.. terkejut gak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. myb kat tempat kita x pernah berlaku. kita rasa terkejut bila dengar benda2 camtu. dan kebetulan benda tu berlaku kat kelantan. hah.. tak heranlah..tu kan Kelantan.

      Padam
  6. Itu lah org ckp...bila cakap pandang2, haaa kan dh buat org lain terasa...baguslah tindakan dear, jauhkan diri dari kelompok sembang cm tuh...kalo Umi Qi maunyaaaaaaaa dh tembak diorg yer ayat makan dlm hahahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum ni baik je nga makcik tu..lepas ni,sikit ada terasa hati.
      dia lupa kot kita orang kelantan.

      Padam
  7. makan budu denga nasi kerabu...pergh mabeles..saya org JDT..
    tak suka gadoh2..suka berkawan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. TRW
      hi..seronok gaduh pasal bola.. gaduh manja2. ha.

      Padam
  8. usah dilayan..kalau di layan terus kita jadi iq rendah sama level ngan makcik2 tu...buat macam SA, kat opis ni kan..kalau dah start buka citer macam tu...SA angkat kaki dan keluar...malas nak dengar..

    BalasPadam
  9. Alah siannya.....mendidih jugak kalau negeri kita diprovokasikan....kan PB....apa pun langkah bijak tu....terus blah hehe...dpd terus mendidihkan....

    BalasPadam
  10. wat xtau jer..mulut org xleh nak tutup kan..kite cukup paham bab ajuk2 ckp tuh...sbb kite dh berpuluh tahun dh kene..sbb kite nie pelat n ckp leweh2..pastu bile sebut r ngan l tetibe jadi mcm org melayu xsedo diri melayu tp nak ckp slang omputih...masalahnye bukan buat2..mmg kite sejak azali gitu..tp ttp org ajuk smp dh immune dh pun..hehe

    BalasPadam
  11. Sabar jar lah. Ada gak org macam ni erk. Tak der sensitiviti.

    BalasPadam
  12. buat taktau jer..kdg2 mulut org ni mmg mcm tu...

    BalasPadam
  13. Samala.. Lupe kot yg kita ni org klntn

    BalasPadam
  14. makcik yg mana tu Sal.....

    ni la org kata kena bergaul nga jiran tetangga...tapi byk jgk benda xbaik yg dapat bila brgaul nga dorg....(pengalaman sendiri)......lg bertambah dosa kot....

    BalasPadam
  15. Kita kena hormat orang dan orang pon kalau nak cakap berpada lah jugak kan..kat negeri mana-mana pon sama jugak..ada jugak kes2 yang teruk..pekak kan telinga cekalkan hati ye..

    BalasPadam
  16. Jangan dilayan mereka yang langsung tiada sensitiviti ni.....mana2 tempat pegi mesti ada sorang dua yang camni...huhu

    BalasPadam
  17. Jahatnya. Eh bukan jenis tak pandai guna mental. Suka perbesar benda yg tak patut je orang macam ni. Jangan amik kisah mmg cara terbaik..

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...