Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140214

Pembawa Virus


Aku dah ambil ubat batuk pun tak berkesan. Aku macam alah dengan ubat batuk, bila minum mesti muntah balik.  Antibiotik pun dah habs aku telan.

 Virus batuk aku dah merebak kat teman-teman di ofis. Batuk-batuk manja dah berbunyi. Tekak dah gatal la tu. Bengan je diaorang. Ampun, aku dah tutup mulut, basuh tangan sekerap mungkin.



Aku dah suruh diaorang buat complain kat doktor ..cakaplah  aku ni bawak virus.
Bagi aku MC 2 minggu
(dekat 2 minggu dah batuk aku tak okey lagi).
Bahaya ni…karang merebak semua orang. Tutup kilang ni..kuranglah pendapatan negara.
Masalah negara ni.
Kalau aku mintak MC kat doktor mesti tak bagi punya pasal aku tak deman.
Ho.


Aku dah cuba minum madu nga limau. Tak jalan jugak.

Semalam bos aku suruh masak coke dengan halia. Aku confius sikit, guna coke, macam tak natural remidies je..guna coke, tu kan macam ada chemical jer..
Cubalah.. Dah suku botol besar aku minum. Tak okey jugak lagi hari ni.  Batuk memang susah nak sembuh.

Member aku cakap, coke ni asal penciptaannya nak buta ubat batuk. Eh tak bahaya ke kalau gitu. Tak jadi buat ubat batuk jadi coke.. ke tak jadi buat coke, jadi ubat batuk.


Lama-lama hilang gitu je…dah lama tak sakit, kena sakit jugak sekali sekala baru rasa nikmat sihat.

15 ulasan:

  1. Sama la kite..batuk dh lama dh..pakej skali ngan selsema..now menuju nk demam..;(

    BalasPadam
  2. kalau kena batuk biasanya memang lambat nak perginya, lepas tu bila batuk abdomen sakit...semoga cepat sembuh yer...

    BalasPadam
  3. Alahai..lama juga tu. Nak tunjuk satu pokok yg bagus utk ubatkan batuk la.. entah kat tempat lain mudah cari tak daun ni

    BalasPadam
  4. Cer try minum air asam jawa. GWS.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba gak..sedap la tekak lepas minum..tp x hilang

      Padam
  5. Balasan
    1. selalu hisap..wat hilng sakit tekak..x hilang

      Padam
  6. batuk ni virus,mmg akan lega sendiri..amk masa sikit..ubat batuk mmg biasanya tak membantu pun.bikin lalok saja

    BalasPadam
  7. tak pe, redha je...kifarah... semuga kita sentiasa sihat

    BalasPadam
  8. sama mcm akak ni kalu batuk.mesti meleret2..tak tahan betul..

    harap2 batuknya dah sembuh ya

    BalasPadam
  9. Kakak bekerja dilingkungi teman-teman cina. Mereka kata kalau batuk dah puas berubat dan lebih dari 2 minggu still tak sembuh mungkin kena penyakit 'hundred days cough". maksudnya tak perlulah cari ubat bagai lagi. Nanti masuk hari ke 100 dia akan sembuh sendiri. Kakak tak tahulah betul ke tak...

    Memang susah kalau kena batuk. Tidur pun tak lena..

    BalasPadam
  10. Batuk ni kalau berterusan memang tension. Nak minta MC for surelah tak dapat. Mesti doktor kata, alah batuk pun nak MC. Dasar pemalas betul.... Pernah juga dengar pasal Coke ni tapi disuruh rendam dalam air panas pastu minum. Tapi tak pernah buatlah :)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...