Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140321

Pesan Mak

Ingat lagi tak bila kita salam mak nak keluar, nak pergi jauh? Mak mesti pesan. Sembahyang jangan tinggal.
ingat sokmo hak mok pese
nak nak kali LUTH nak turun jale
jange lupoke Tuhe
kito ore isele tokleh tingga sembaye

Bila kita jauh dari kampung halaman rasa rindu kat kampung halaman. Rindu kat saudara mara kat kampung. Mak kata duduk tempat orang jangan sombong, nanti orang tak suka.
ingat sokmo hak mo pese
walau jauh duduk tempat ore
jange lupo kampung lame
warih waroh di klate
tokleh sombong ngan ore

Kita ni orang susah, tak ada harta nak diwarisi. Pesan mak buat pusaka. Bila ada anak, pesan ni jugak aku ingatkan kat anak aku pula.
pese ibu bapok
ambo tak lupo
pese ibu bapok 
ingat pah bilo-bilo
pese turon pulok
goyak wi ko anok ambo
kito harto tak dok
pesane jadi sako

Kalau kita susah pun jangan susahkan orang. Hidup jangan suka berhutang, kalau dah berhutang susahlah nak senang. 
ingat sokmo hak mok pese
kito susoh jange tumpe ore
tak soh pinje berute
kalo de banyok ute
kito payoh nok sene

Jangan cari gaduh dengan orang. Kalau boleh elak, baik elak. Kena banyak sabar, tak payah bergaduh ye.
hok mok pese hari-hari
pandai2 jaga diri sendiri
bala cekah jgn dicari
tempat susoh jagan di gi
ore kenat keno lari

Masa kita senang, ramailah nak mengaku saudara, bila kita dah susah tak ada sapa nak mengaku saudara. 
maso kito kayo
rama lah saing sorbat
de takdok gapo sekaro
kucing pun tok dok dekat
mase sene lego
ramai lah kaum krabat
de takdok gapo sekaro
lalat pun tak sei hinggap

Jaga percakapan kita. Jangan sampai orang terasa dengan percakapan kita. Jangan mengata buruk orang.
ingat lagi hak mok kato
hati2 dale wat kira caro
lidoh maruah kito
hati ore keno jago
tak baik mengupat mengata

Jangan lupa diri. Walau tinggi mana pun kita, ingat siapa kita dulu. Mana asal kita. Jaga diri. insyallah kat mana pun aku berada aku tahu mana asal usul aku. Ingat selalu pesan mak.
hok mok pese hari2
kito keno kenal diri sendiri
mano asal kito mari
pah mano kito nak gi
baik2 jago diri



Lagu favourite laki aku. 


Siap tulis lirik ni, menyanyi kat Luth. Terlopong je Luth. Suara dia sedap tau. Mengulit-ngulit aku bila dia menyanyi..zzzz…


19 ulasan:

  1. Hahaha... banyak betul mok pese. Tapi tak setuju skit yang part bila susoh tu kucing pun tok dok dekat. Heheh.. tak baik tuduh kucing taw. Kucing kawan dengan semua orang tak pandang pangkat tau. Sebab blkg umah saya ada mat drug lepak, kucing2 suka je mengikut dia. Tu contoh je la.

    BalasPadam
  2. pesanan mak byk, ikut sebaik mungkin, takde satu pun yg bukan utk kebaikan kita kan...sayang mak

    BalasPadam
  3. Suka dengar Halim Yazid dikir..suaranya merdu..
    ingatla pese mok2 ni anok2 weyy..:)

    BalasPadam
  4. Pesanan mak aku setiap hari sebelum pergi kerja adalah, "Bawak kereta baik-baik Ta!"

    Pesanan yang tak pernah dengar tapi bila first time mak aku cakap aku memang amat terkejut. "Mak risau aje dengan kau tu Ta. Jaga diri, jangan smp jadi macam jiran tu."

    Hahaha. Memang terkejut siut. Tak sangka mak aku boleh sangka aku macam tu.

    BalasPadam
  5. Tu dia pesanan mak yg panjang. Ingat juga pesan mak aku:
    - Sembahyang jgn tinggal
    - Jangan lupa mengaji
    - Jaga anak tu baik²
    - Bawak keta elok²
    Hehehe...erkkkk...lirik lagu apa tu?

    BalasPadam
  6. memang dedulu kalau nak balik memacam mak pesan
    even dah kawen beranak pinak pon mak masih pesan itu ini lagi
    terima kasih atas pesananmu mak...
    Bile kite dah jadik mak pon sama, ari2 anak pi skolah pesan yang sama..
    lagu ape ek tu...

    BalasPadam
  7. Lirik dikir barat...suka lirik dia. Genius :)

    BalasPadam
  8. pesan mak...walaupun dah masuk 4 series, mak masih pesan itu ini pada kak. malah pagi2 dah jengok kita kat bilik suruh bangun subuh (kalau balik kg) walhal anak kak dah masuk asrama

    BalasPadam
  9. Sama lah macam bunda kalau nak keluar kemana2...mengambil masa yang lama atau berminggu...mesti tinggalkan pesanan/nota kat papan putih...berjela2...sampai kene perli ngn anak2 mak buat karanganlah/ cerpen lah...

    kadang anak2 ni walaupun dah besar tetap kene pesan selalu dari A sampai ke A balik..

    BalasPadam
  10. banyaknya pesan mak..
    maka saya selalu pesan : belajar elok2.. :)

    BalasPadam
  11. Saya tak akan dengar lagi pesan mak kerana dia dah 3 tahun meninggal. Sekarang saya pula yg selalu berpesan pada anak2....

    BalasPadam
  12. esan mak byk betul..klu skang ni mmg terkebil2 la luth klu mak pesan byk2 gini..sama melopong macam dengar pak dia nyanyi.huhu

    BalasPadam
  13. ooo dikir barat rupanyer ... duk baca komen orang.. kalau dapat yang melagunyer best memang suka akak dengar...

    BalasPadam
  14. Dikir barat rupanya. Kalau takda translation sikit-sikit, kurang nak faham. Tapi yalah dah namanya mak, memang banyak pesanannya. Mak pun nak yang baik-baik aje untuk anak-anak, mana ada yang buruk-buruk. Agaknya macamanalah reaksi Luth bila dengar lagu dikir barat ni?

    BalasPadam
  15. Hehe..peringatan yang berguna untuk kita semua..bermakna sangat lagu ni..Mesti Luth suka dengar suara Ayah dia..tu yang terlopong je dia..heheee

    BalasPadam
  16. pesan mak pasti akan kita ingat walau di manapun berada.. masa duduk jauh dengan mak dulu selalu juga mak pesan macam tu.. sekarang ni alhamdulillah mak dah duduk sekali..

    BalasPadam
  17. banyak betul pesanan mak. tapi memang bertuah kalau mak banyak pesan, sbb itu tandanya mak sangat prihatin & sayang kat kita.

    p/s : sis oghe kelate ko?

    BalasPadam
    Balasan
    1. pss..
      dok eh..kawan orang kelantan..
      cakap keyel..haha

      Padam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...