Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140409

Bila suami balik lewat

Bila mana Rasulullah pulang ke rumah dalam ketakutan selepas menerima wahyu pertamanya, Siti Khadijah menyambut rasulullah dengan kasih sayang. Menyelimut baginda, menenangkan baginda. Mempercayai segala kata rasulullah walaupun tiada seorang pun mempercayai baginda.


Bila dia pulang kerja lewat selepas singgah di kedai minum air, aku sambutnya dengan senyum mesra, menyangkut baju kerjanya, mendengar cerita tension kat tempat kerja. Mempercayai segala katanya, walaupun tak ada sorang pun kat tempat kerjanya boleh pakai..semua laki aku kena buat, kesian laki aku tensionlah dia macam ni.

Menjadi isteri solehah seperti Siti Khadijah, tak boleh marah-marah bila dia balik kerja lewat. 


Nasib baik dia dah singgah kedai, kira bila dia balik rumah tu level tension tu dah rendah...


36 ulasan:

  1. Sama la..bile somi balik keje je mesti bercerita hal2 opis..si isteri pulak mendgr smbl berkata, "carik la keje lain..i lak yg nyampah dgr pangai sorang2"...wakakkakakaka..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kdng2 kena panas line jugk

      Padam
  2. knor suami buka pintu sendiri...walau knor ada kat rumah...lps tu anak2 bepusu salam..

    knor tak salam..lupa sokmo..ingat nak salam,baru salam....

    BalasPadam
    Balasan
    1. g kerja salam..sb takut x jumpa dah..
      blik kerja x slm..dah selamt blk kan..

      Padam
  3. Senyum jer lah walau hati mendidih. Nak pahala tak...hehehe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. leps dgr ceramh ustz kazim semalam..

      Padam
  4. kita ni kena jadi pendengar setia...walaupun kadang-kadang tak faham pun prosedur kerja diorang...

    BalasPadam
  5. kadang kadang isteri isteri bukan apa.. suami balik lambat..nak singgah mana2 tak call.. risau la sang isteri kat rumah tu.. bila dah risau banyak sangat..jadi lah marah..hehe..

    BalasPadam
  6. hehe biasa la. kerja mana yang tak tension kan.. sabar la.. dengar je cerita dia supaya bila dia luah, makin kurang tension dia tu..

    BalasPadam
  7. Bagus..Insya Allah...syurga balasannya

    BalasPadam
  8. bukannya isteri tu saja2 nak marah. sebab selalunya suami ni bila dah dah balik lambat bukannya nak bagitau at least sms le.. itu yg buat isteri marah hehehe

    BalasPadam
  9. Esok laki aku balik kerja membebel pasal hal tempat kerja, aku suh je dia balik rumah lain. Hahaha.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko dah bersedia ke Ta nak bermadu?

      Padam
  10. haha.. hati panas tapi dah tengok muka somi tu sejuk la cepat..mmg telinga ni keja tadah story dia kat opis je ari ari..yekan aje padahal malasnya nak dengar haha

    BalasPadam
  11. Psstt... nak tanya nih... ni tak maksud kategori ngumpat ek? Ok, ok takpa tak payah jawab, leh whatsapp aje nanti :)

    Hubby kita bila balik lewat, terus terjun tiruk atas katil. Isteri mithali nilah yang simpan kasut, campakkan pakaian dalam bakul pakaian kotor dan sediakan minuman. Hubby kita kata penat sangat alahai sampai dari pintu rumah nak ke katil pun rasa tak bermaya... tapi kalau kita kata perkara yang sama, Hubby kata takda siapa pun letak parang kat leher kita suruh buat semua kerja tu serentak. Eh, kita tak marah pun kat dia... Kita senyum aje. Kita mithali kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. whataap x download lg..

      ni nama syg laki, hari2 cerita pasal laki soleh..mana ada ngumpat..

      Padam
  12. ooo tak sama dengan akak ...
    sebabnyer suami akak jarang atau boleh kata langsung tak cerita hal kerja dia...
    memang tak tau apa2 kot akakni... nasib tau tempat kejenyer kat mana...

    balik lewat adalah no.. no.. pada suami akak..
    kawan dia ajak minum lepas balik kerja memang takler..
    akak pulak yang suruh pergiler dah lama tak jumpakan...

    terbalik sebab akakler suka membebel pasal kerja...
    akak juga yang selalu balik lewat kalau kena tunggu opis...
    akak jugalah yang sll der seminar, bengkel dan macam2 lagi hari sabtu...

    jadi sabarjeler... mintak suami akak sabar gak ngan akakni ha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya Allah, akak dah dpt bidara syurga..

      Padam
  13. Saya bawak anak2 pi jumpa suami kat mana2 untuk minum petang, kalau arrange awal dia mai ambik. Lunch Alhamdulilah memang sekali. Bagus tu petak bunga berkait dengan siti khadijah, peringatan gak.

    BalasPadam
  14. Baiknya awak...hihi..
    saya sllunya bukakan pintu...cakap2 kejap pastu dia akan terus ke meja nak minum teh 0 yg sy sllu buatkan... :)

    BalasPadam
  15. assalam PB..zaman acik muda2 manjang je suami acik balik lewat..tapi acik dah tau kerja dia..selalu balik lewat dan perjumpaan mesti malam..kerja ngan orang kampung..siang2 orang bekerja kan..
    dah tua2 ni tak de dah..pergi sama dan balik sama

    BalasPadam
  16. kite pon 'jarang' marah kalau somi blk lewat
    marah psl dia tak bgtau tu jek...ye le kite duk tgu kat umah..gisau kann
    sape yg tak hingin nak jd isteri sesolehah Siti Khadijah..insyaallah kann
    sesama kite berusaha dan berazam
    :)

    BalasPadam
  17. Akak pulak bila suami balik kerja mesti tanya dia..
    :citer la pasal tempat kerja.."

    dia:malas la..buat pening kepala je..

    ekekekeke
    seronok dengar citer2 suami kat tempat kerja dia..
    tambah pulak kita ni tak bekerja..:p

    *hampir 9 tahun berkahwin tak pernah lagi nak marah bila dia balik lambat.sebab tiap kali balik lambat dia akan sms bagi tau dia lambat sebab dia tau kot,kita risau dia tak sampai ke rumah pada masa nya.

    BalasPadam
  18. haha lebih kurang sama la..kadang2 kita sama naik tensen bila beliau bercerita tentang kerjanya tu..:)

    BalasPadam
  19. tak pernah marah pun hubby baliklambat. then tak pernah tanya pun nape balik lambat. tau dah le kerja dia cam ner... kekadang saya balik kerja lambat pun dia tak pernah soal. tapi kalau sy tu balik lambat akan inform dia dulu le kan..

    tapi kalau lambat sesangat tu, call tanya le, sebab bimbang he's on the road kan...
    trust each other

    BalasPadam
  20. mcm mana lah agaknya suami saya nanti ... single lagi . apa pun , bila suami balik keje , biarkan dia rehat dulu ... jgn dok bebel jer . yer dok !

    BalasPadam
  21. kak ni satu sini, satu sana..tak mampu jadi siti khadijah..
    cuma hikmahnya..kurangle dosa hari2 buat (seminggu sekali..haha)

    BalasPadam
  22. kdng kdng saya sndiri suka tnya.
    kdng kdng cikabe citer.tp jrg la la dia nak citer.

    BalasPadam
  23. hehehe...nasib baik dia dh minum kt luar...kira tahap tension tu dah reduced la...siti khadijah kena selalu senyum dan sabar...

    BalasPadam
  24. Kan??bile suami ade mslh kite kne bg sokongan kt die n dnga mslh die..

    BalasPadam
  25. waa.. bagus2.. tapi kesian kedai, jd tmpat melempiaskan tension. heheh

    BalasPadam
  26. Husben jrg cite hal kilang. Kalau ada pun dgr plus bg komen je skt2. Ada org yg x berkenan dgn dia kt kilang tu. Sbb dia msk je dh ada pangkat. Org tu start level bwh tp keje dh lm. Sy xkp benti je. Crk keje lain. Dia ckp dia nak org tu benti sekali dgn dia. Haha... Blh gitu? Jrg jmp org tu sbb dia skg keje mlm je. Org tu shift siang. Hmmm...

    BalasPadam
  27. Dulu zaman okje keje.....hubby mmg balik lambat....segala galanya dibawah batu jemala kita hehe...mmg tension jugak le..masak mmg taklah .....tak sempat sampai rumah pun dah maghrib......lastnya berhenti hehe..Sampai skarang ni pun mmg hubby balik lambat sebab jauh....tp okje taklah tension sebab dah duk rumah...

    BalasPadam
  28. husband mmg selalu balik keje lambat tp kalau dia balik awal cam pelik pulak..huhu pastu kalo dia ok dia cite la apa2 pon y berlaku kat tempat keje..saya dengar jela

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...