Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140424

Susahkah ibu menjaga anak aku

Aku tahu pengorbanan seorang ibu melahir dan membesarkan aku tak mampu balas sampai bila-bila. Ma membesarkan aku dengan susah payah tanpa suami disisi. Ma sungguh kuat. Langsung aku tak terfikir bagaimana kalau aku berada ditempat ma.

Bila aku dah ada Luth, aku sekali lagi susahkan ma terpaksa menjaga Luth. Aku tahu kadang-kadang ma tak sihat, letih dan penat menjaga anak aku yang sangat aktif. Maaf ma.

Adanya ma menjaga Luth, aku dapat  keluar bekerja dengan tenang. Aku tak risau anak aku yang aktif kena dera atau sebagainya sebab aku tahu Luth selamat dalam jagaan Tok Ma. Macam mana ma jaga aku, macam tulah aku yakin ma akan jaga Luth. Mungkin jauh lebih baik dari aku jaga. Mungkin tragedi asam pedas juga tak akan berlaku dibawah jagaan ma.

Orang kata, cucu yang dijaga nenek akan jadi manja. Siapa yang tak sayang cucukan?

 Masa aku kecil-kecil dulu, aku dijaga datuk bila ma aku keluar bekerja.  Ma kata Tok Ayah aku garang, ma aku pun tak berani sangat. Tapi aku langsung tak pernah ingat dia garang…apa yang aku ingat cuma kebaikan dan kemurahan hatinya. Seronok tahu dapat ikut Tok Ayah minum teh tarik kedai kopi.
Letak dalam piring, hirup suam-suam.

Luth masih kecil sangat, dia sangat-sangat perlukan kasih sayang dan sepenuh perhatian dari orang dewasa. Aku rasa, biarlah dia dimanja sepuas-puasnya. Kasihh sayang, kemanjaan Tok Ma bukan dari sudut material. Tak apa.

Untunglah aku ada ibu yang boleh jaga anak… tak payah bayar.


Aku tak pernah bayar sesen pun duit kat ma aku untuk jaga Luth. Tak pernah! Sebab tak pernah terlintas dalam fikiran aku nak buat ma aku jadi pengasuh anak aku. Duit yang ku hulur tiap bulan bukan duit upah mengasuh. Itu sedikit tanggungjawab aku sebagai anak. Kalau ma tidak menjaga anak aku juga, aku akan hulur juga. Insyallah, doakan rezeki aku selalu ada bahagian untuk kita semua.



28 ulasan:

  1. semoga terus sukses....itulah tanggungjawab kita..

    BalasPadam
  2. yup betul tu, 3 anak2 KA my mum sendiri yang jaga, betul, mmg kalau dier x jaga pun KA akan hulur duit tiap2 bulan , x pernah miss since gaji pertama KA lagi. itu tangungjawab kita sebagai anakkan..

    BalasPadam
  3. Beruntunglah mak yg jaga. Aku masa anak 1st mak jaga beberapa bulan. Pastu hantar nursery. Sampailah anak ketiga ni. Memang tawakal habis.

    Smoga makin bertambah murah rezeki ☺

    BalasPadam
  4. memahami sgt sbb qisya pun nenek die jaga skang nie..boleh bekerja ngan aman..hati pun tenang..

    BalasPadam
  5. itulah dia,serba salah kita kan..mak mana yg nak tgok anak2 susah..anak seorang pd knor tak apa lagi..bila dh berderet nti kita ikhtiarlah cara lain..

    selalunya mak2 ni..dia akan pendam perasaan..dia penat..mcm kita..cumanya jgn ambil kesempatanlah..dia pun tak nak cucunya org luar jaga..susah senang dia yg tanggung..itulah perasaan bila kita tua nanti..whu'lm

    BalasPadam
  6. Untung Luth masih ada nenek yg menjaga
    Anak-anak kakak lahir nenek sudah lama pergi, membesar dgn jagaan bibik..

    BalasPadam
  7. Apa kata cari bibik kasi jaga Luth PB.....kasi ma rehat .... cuma tolong monitor Bibik jer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. X mampu lg rasanya nk ambil bibik

      Padam
  8. alhamdulilah…..beruntung luth ada tok ma yg jaga. dgn mcm2 kes dera skrg ni mmg kira beruntung & rezeki u al ada mak yg jaga…. btw semoga tok ma sentiasa sihat walafiat utk jaga luth

    BalasPadam
  9. ada org yg dipercayai jage anak memang tenang sikit rasa hati..skang mcm2 kes jadi..klau mak dekat boleh la suruh mak jaga... kalau yg jauh2 tawakal je la dpt pengasuh yg baik...

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum kakak, alhamdullilah. bestnya Luth nenek yang jaga... sheila pun harap sangat baby keluar nanti, mertua atau mak yang jaga. Tak pun akak ipar. hehee biar dia biasa dengan ahli keluarga ~~~

    BalasPadam
  11. kadnag2 tu mak kita taknak pun duit kita..... apalagi bila dia jaga anak kita... sayang cucu tak sama macam dia sayang anak dia....... tapi kita sebagai anak... kenna tahun tanggungjawba kita.... bagi le duit walopon mak kita taknak....

    BalasPadam
  12. untung Luth..Anak2 SB tak merasa nenek yang jaga :(

    BalasPadam
  13. untung luth... anak anak aku tak merasa nenek jaga.. tapi aku rasa cukuplah mak aku penat jaga aku masa kecik.. sesekali dia datang tolong jaga atau jaga kami masa aku balik pantang pun aku dah cukup syukur..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ma aku ibu tunggal.
      memang duduk dengan aku..siapa lagi

      Padam
  14. Pb sangat beruntung!! akak ni nak sangat mak jaga anak..tapi dalam pantang jer merasa..huhuhu..

    BalasPadam
  15. mmg bila anak dibawah jagaan mak,kita tak risau..bertuah sebenarnya luth sbb tok ma sendiri yg jaga dia..

    aiman dulu hampir2 nk tinggalkan dekat tokwan maktok dikampung sbb takde pengasuh n abah susah cari kerja diJohor..tp abah taksmp hati tgok sy nangis gila2 masa tinggalkan Aiman..sebulan lepas tu Aiman dok dengan sy semula..tp klu sy kursus or takde pengasuh mmg FIL MIL jaga..Afia ni je mak jaga sekejap masa dlm pantang..mak pak sendiri dh takde kan..:(

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah,, sebab ada mak yang menjaga luth. hee, ecah rapat ngan atuk. jadi manja tak semena-mena.ngee .tanggungjwab sbg anak tu tak kan lupus terhadap kedua ibu bapanya..

    Salam ukwhwa =)

    BalasPadam
  17. dapat kasih syg dari nenek dia pon ok jgk :)

    BalasPadam
  18. Ok la de nenek yg jge luth kan...xla sush hati

    BalasPadam
  19. Alahai kita tengah cari pengasuh. Harap dapat jaga anak dengan elok. Untung lah awak..

    BalasPadam
  20. tok ma konfem syg lebih kat Luth ;)

    BalasPadam
  21. beruntungnya dan bertuahnya.. dulu pening psal pegasuh.. skrg dah WAHM lega tak pyh pkir dah :)

    http://ourlovebonding.blogspot.com/

    BalasPadam
  22. Assalammualaikum..snggah ke sini..syg tok ma kat luth ni ^_^

    BalasPadam
  23. in sha Allah akan dimurahkan rezeki...saya tetap bagi mak abah saya duit & anak pulak bersama pengasuh..
    ada rezeki lebih, lebihlah dapat bagi mak abah..tiada yang lebih berharga selain orang2 yang kita sayang

    BalasPadam
  24. Masa umur mak saya 69 tahun, beliau jaga Abang Luth. Tiap-tiap hujung bulan instead of kita bagi mak duit, mak yang sibuk bagi si Abang duit untuk simpanan masa depan katanya...manalah tahu anak kacukan tak dapat pinjaman buku teks dan biasiswa belajar luar negara nanti... memang rasa nak gelak mulanya tapi bila fikir balik emak, kan betapa sayangnya kat kita sampai masa depan cucu pun tolong fikir sama!

    BalasPadam
  25. Okla kan ada ma yang boleh jaga anak..takde lah kita risau hantar anak kat orang..aida pon tak tau lah bile dah kelaur yang ketiga nanti..mungkin berhenti kerja jaga anak kat rumah ..huhuhu

    BalasPadam
  26. Mak saya, awal2 dah cakap tak mo jaga cucu, dia ada pengalaman tak best jaga anak orang ni, so dia beritahu awal-awal. Jadi, anak2 saya semua saya jaga di rumah, makan minum, sekolah semua diuruskan oleh samada isteri atau saya ... cuma pernah hantar ke rumah pengasuh bila kena outstation ... walaupun mak ada di rumah .... :)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...