Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140505

Longkang


Aku pernah tanya kawan aku orang key El. Apa kita panggil air longkang yang kotor?

Dia jawab, ‘air longkang, air longkanglah’.

‘ Oh, kami orang Kelantan panggil air cha’. Kami ada nama specific untuk air longkang yang kotor tu.

Perkataan air cha ini menunjukkan bahasa Kelantan tu kaya dan tidak bergantung dengan longkang. Pastinya susah bagi orang bukan Kelantan untuk menghafal perkataan-perkatan lain begini.

Perkataan cha juga dipinjam untuk menunujukkan warna kuning yang tertentu.. Kuning tok cha adalah merujuk warna kuning sami budha. 



Warna khas.



20 ulasan:

  1. Terus-teranglah PB, kalau cakap loghat kelantan dengan saya, mahu saya buat derk aje. Tak faham sepatah pun. Silalah jangan nak bergurau senda guna loghat negeri. Memang den buat derk aje sebab pitam tak faham.

    Oh, kalau satu perkataan 'cha' ni ada banyak mana, memanglah susah gak nak belajar. Pendek cerita, semua bahasa pun saya memang lembap sikit nak belajar!

    BalasPadam
  2. PB, bubur cha cha pulak mewakili warna yang mana satu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf.. ejaan bubur cha-cha tidak terdapat dlm kamus kelantan

      .Disebut bubur 'caco'..

      Padam
    2. caco (ka-ko) atau caco (cha-cho)?

      Padam
    3. caco
      huruf co (jawi)

      Padam
  3. Org kedah panggil ayaq chaq.. Lebih kurang gak la.. Cuma tambah q je

    BalasPadam
  4. longkang kat sini tak kuning.. kelabu hitam..haha

    BalasPadam
  5. pahe doh..tq infonya...

    BalasPadam
  6. Lama tak dengar perkataan tu..'cha'

    BalasPadam
  7. Pestime dgr ayat cha..

    BalasPadam
  8. oooo...air cha...blajar bhsa bru

    BalasPadam
  9. hehehe KA yang dh kawin dgn org kelatan lebih 17 tahun pun tak tau panggil air longkang gini tau !

    BalasPadam

  10. bahasa kelantan saya krg faham ... hehehe . lepas ni blh la guna . sopan sikit bunyinya .

    BalasPadam
  11. lyn tau air cha.. memula pelik jugak..
    tapi pernah seminggu kat kelantan, so belajar lah sikit2 heheheh
    salam perkenalan :)

    BalasPadam
  12. ooo air cha....hehehe...word baru ..

    BalasPadam
  13. pernah dengar dari kawan office lama :)

    BalasPadam
  14. Yelah PB wsrna harimau pun mcm warna tok cha jugak..

    BalasPadam
  15. org pahang panggil air limbah. hehe.

    BalasPadam
  16. Ya, air cha… kena perkenalkan istilah tu kat anak2...

    BalasPadam
  17. air longkang kuning ke PB?bukan lebih kurang cam air milo..mih3 (terus muntah sapa minum air milo)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...