Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140505

Timun

Kawan aku pernah buat aku konfius bila dia menceritakan Restoren Kelantan yang dia pergi tak faham minuman yang dipesan.

Air timun susu.


Walaupun orang Kelantan memanggil tembikai dengan nama timun cina, aku pasti budak Kelantan itu tentu faham bukan timun cina yang dicampur susu yang dimaksudkan kawan aku. Akhirnya kawan aku menjelaskan..timun or cucumber dicampur susu. Aku pasti dalam kepala budak itu pastinya sama dengan aku iaitu air timun susu atau honey dew kerana kami memanggil timun itu dengan nama penuh timun batang. Tetapi kami faham jika disebut timun merujuk cucumber jika bukan dalam situasi menjadikan ia sejenis air. 

Itulah juga pertama kali aku tahu bahawa wujudnya jus timun susu.



Maka jika kamu ke Restoren Kelantan dan ingin mengorder jus timun susu yang dimaksudkan baiklah menyebut dengan sejelasnya.. jus timun batang susu.

18 ulasan:

  1. jus timun susu???..honeydew ker?..kompius mak..

    BalasPadam
  2. Salam
    Singgah...Mula mula dulu saya pun konpiusss...

    BalasPadam
  3. Jus timun susu = jus honey dew....ini ke yg dimaksudkan tu :)

    BalasPadam
  4. PB...saya baru tau ni..orang kelantan panggil tembikai susu tu timun susu ye?
    timun batang susu tu cam panjang sgt nak sebut..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. alamak..br tahu..timun susu tu tembikai susu..

      apasal gogle timun susu jumpa honey dew?

      Padam
  5. PB...baru plak tau.. sllu dok sebut honey dew jak...hehe

    BalasPadam
  6. Confius sudah ye PB.. akak dulu pun macam tu antara timun dan tembikai .. kena sebut betul2 ni :)

    BalasPadam
  7. Ye.. Sebab org kelantan panggil tembikai tu timun kannn..

    BalasPadam
  8. gelak baca..komen2 ..confius lagi tu..PK kena terangkan lagi..:)
    kaksura pehe doh..hihi:)

    BalasPadam
  9. aku pun paham dah rasanya.. air timun batang susu yang kawan ko nak.. yg orang kedai tu paham air honey dew.. kan..?

    BalasPadam
  10. PB, I'm pening lalat now. Mana satu tembikai, mana satu honeydew, mana satu timun ni. Kalau ahkak ni pandai, timun batang = timun, timun susu = honey dew, timun cina = tembikai. Betul tak, aunty???

    P.S. Bila nak tinggalkan contact details kat email dalam entri meroyan tu? Nak hadiah ke tidak ni? Huhuhu....kena 'ancam' sikit tuan editor ni!

    BalasPadam
  11. Kat rumah kakak aku selalu buat air timun campur dengan sirap. Biji timun dikorek dari timun dan buat air dengan sirap.

    BalasPadam
  12. org kelantan pgil timun padahal tembikai

    BalasPadam
  13. oh timun susu tu tembikai susu :)

    BalasPadam
  14. 1st time dengar air timun susu...tp tembikai / timun?

    BalasPadam
  15. La baru tau honey due tu timun hehe..... mati mati dlm entri depan tadi okje ingat air timun cucumber tu

    BalasPadam
  16. susah gak klu lain loghat ni ... order je lah air yg biasa ada dlm menu .

    BalasPadam
  17. Tiga timun yg berbeza - timun cina, timun susu dan timun batang...

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...