Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140604

Diy hantaran coklat yang paling mudah dan murah

Tajuk atas dasar menumpang je hal ehwal kerja kahwin. Aku rasa dah tulis macam-macam entry tetapi entry yang paling melekat dan dicari dalam blog aku ni banyak tentang kerja kahwin. Bab kata adik Vee kita, agaknya musim cuti sekolah ni musim orang nak kahwin tu yang ramai tercari-cari perihal hal ehwal kahwin. Jadi aku pun tumpang sekaki buat post ala-ala kerja kahwin ni.

Masa aku mula-mula tulis blog dulu memang aku banyak share pasal diy kerja kahwin ni. Maklumlah dasar pengantin budget. Tak ada sponsor papa mama, semua tanggung sendiri. Sayang oh nak guna duit sendiri. Tak dapatlah nak buat grand ceremony gitu. Boleh dikatakan hampir 90% kami uruskan sendiri. Baik belah aku, belah laki aku. Bayangkanlah pengantin perempuan nilah yang pergi pasar pagi hari cari barang-barang nak buat kenduri. Habis berbiras tangan pengantin ni. Mungkin mak metua akan fikir aku ni rajin buat kerja dapur.. Kalau pengantin lain, mungkin pagi tu cuma siap tubuh badan je, tak macam aku ni, sedih. Tak apalah, belajar jadi orang tua uruskan majlis sendiri. Nanti kita nak jadi orang tua juga kan..

Buat ala kadar je kenduri aku, kurangnya aku laki bini tak adalah hutang piutang lepas kahwin ni. Tinggal bayar Ptptn aku je.hukaloh.. Tapi kalau korang mampu tak salah pun nak buat besar-besar sikit. Niat nak bagi orang makan dapat pahala tu. Jangan pulak kau berhabis kat baju dengan pelamin kahwin kau je. Lepas tu orang yang bersungguh-sungguh pergi kenduri kahwin kau jamu dengan nasi berlauk ikan kering sahaja. Goreng ikan kering buat lauk sampingan tu sedap juga. Bukan buat main course ye…





Ni buat untuk hantaran masa aku bertunang, idea exhousemate aku Ila. Diy hantaran coklat yang paling mudah, murah dan simple. Cairkan coklat warna pink yang memang dah sedia beli dan masuk dalam acuan bunga ros. Aku letak badam kat tengahnya nak bagi rasa sikit..Sejukkan je. Bekas pun aku ambil bekas ferore rochel yang hamper orang bagi kat ofis aku. Ikat-ikat reben, letak bunga ikut tema sikit. Siap.

Belajarlah berjimat sebab lepas kahwin ni banyak lagi kita nak guna duit. Setahun, dua tahun perkahwinan ni  memang kalau tanya sesiapa pun memang susah. Banyak dugaannya. Insyalallah rezeki aku akan datang nanti. Sabar.


23 ulasan:

  1. Masa sy khawin pun buat simple2 je PB.. barangan hantaran pun tak grand mana termasuk lah coklat.. beli yg sedia kt pasaran pastu letak dlm bakul.. betul tu lepas khawin lagi banyak nak pkai duit... baru nak bina hidup kan..:)

    BalasPadam
  2. owh, recycle bekas coklat ferraro rocher yer…. Idea menarik sgt… Nak simpan juga la bekas coklat2 tu… sebelum ni duk buang jer… ada juga kadang2 anak2 saya buat ice tray…
    Saya pun jenis kawin budget juga… Kalau 10 tahun dulu, ada RM3k dah lebih dari cukup utk buat majlis simple2… Mmg tak perlu berhutang...skrang ni, entah la byk mana yg kena belanja...

    BalasPadam
  3. yer ler...cantik bekas tu, nampak macam profesional yg gubah...

    BalasPadam
  4. Untung leee tgn berseni boleh wat sendri..kalau ikut tgn pengkau aku mmg xde ghope hantaran..mau aku main letak je brg2 aku atas dulang..ahahahah..

    Nape aku mcm terasa bab abiskan duit kat baju pengantin..sbb time tuh aku gile dress kate middleton..wakakakaka..tp bayo sendri leee..ehhh, laki aku bayokan..kihkihkih..

    BalasPadam
  5. okay lah tu...berjimat2 tu bagus .. lepas kawen tak payah nak fikir bayar hutang...

    BalasPadam
  6. meme kreatif la PB...cayala...zaman sekarang memang kena berjimat cermat...

    BalasPadam
  7. dulu time kawen pun semua buat sendiri..memang kawen bajet juga hehehe

    BalasPadam
  8. Respek arr... hampir semua buat sendiri? Kita dok goyang kaki je...sikit-sikit mak, sikit-sikit kakak. Memang pengantin betullah masa tu :)

    Nanti kalau anak kita nak kahwin ke, kita roger PB jeklah...upah pun murahkan, alah rege kawan-kawan takkanlah nak demand ya tak!

    Eh, nanti kalau kita nak hantar adiah kat bakal girlfriend/bakal menantu, nak deco-deco sikit pun kita roger PB gak. Bukan apa, tangan kita ni keras kejung sikit bab-bab nih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh jer.. no phone kita ada simpn tak?
      Kita kawan2, kita ambil 900 je serba satu.

      Padam
    2. No. phone ada dah saved dalam he-ho tapi rasa cam nak delete jek... rege kawan-kawan pun gitu gayanya? Setiap satu 900 jek.... rasanya lebih baik kita simpan duit nak buat pelaburan buka restoran nanti. Nak bagi tau Abang dan Adik, keluar duit sendiri kalau nak bagi hadiah kat girlfriend masing-masing!

      Padam
  9. Petak Bunga, mmg dah ditakdirkan kita bertemu di alam maya. Chey wah.. Aku pon sama pesen dgn ko jgk. Banyak benda yg aku DIY je. Pastu wedding aku pon simple sempoi je. Yg penting aku mmg tak buat loan bank. Aku setuju la dgn prinsip ko, time kawen tak perlu nak buat grand sgt walaupun mampu. Terutamanya part yg tak berfaedah, sbb nnt membazir.. Kalo grand kat jamuan bagi org makan tu bagus la, Dpt pahala.

    Nnt kalo aku ada masa lapang, aku nak selongkar kisah lama2 ko. Nak tgk DIY dgn kisah pengantin ko. Tgk, nama anak pun dah sama ni.

    BalasPadam
  10. memang puas hati kan..semua hantaran buat sendiri.kalau nak upah orang buat dah tentu mahal harganya..

    BalasPadam
  11. betul tu PB..tak payah nak membazir..hantaran saya simple je pon..takde lah kluar modal juta2..loan?memang elakkan ..kenapa perlu loan?
    mudahkan jangan susahkan ye sayang..

    BalasPadam
  12. buat makan pun sodappp....

    BalasPadam
  13. wah ! memang cantik lah ... tertanya2 juga camna boleh btk ros ... alkisah ... boleh cilok ni bila jodoh sampai ... heh heh ... mmg kena berjimat dgn kos sekarang ... p/s ; vee tu kembar saya . tak caya pi tgk sidebar ... heh heh .

    BalasPadam
  14. mmg elok berjimat...tapi nanti ada plak yg cakap...sekali seumur hidup...kut yer sekali ler...

    BalasPadam
  15. ukur baju di badan sendiri la ye tak? klu rasa mampu x salah... klu bleh elakkan pembaziran :)

    BalasPadam
  16. ukur baju di badan sendiri la ye tak? klu rasa mampu x salah... klu bleh elakkan pembaziran :)

    BalasPadam
  17. Sama le kita PB.. ..okje kawen dulu .....honeymoon pun tak dpt pergi....masa ty duit pun kurang, baru kerja dah gatai nak kawen hehe......Rak pinggan beli pun naik motor tutup pandangan mak yg jadi pembonceng..... mengandung baru dpt beli keta, itu pun secondhand huhu sedih kalau ingat....tp alhamdulilah sekarang bolehlah nak honeymoon walaupun bukan berdua hehe

    BalasPadam
  18. sama je situasi kita masa kawen dulu pb..bezanya sy urus ednrii,en suami tak amik tau lgsung hal kawen..semua makpak dia urus..bukan senang nak jadi senang..sy yg dh 8taun kawen ni pun tak senang lagi..:)

    BalasPadam
  19. saya dulu pun uruskan sendiri hantaran
    tapi tak adalah sampai pergi beli barang basah pun saya
    kira hebat tu semua buat sendiri =)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...