Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140909

Sambal pucuk ubi ma aku

Ma aku sangat bangga bila aku bersungguh nak tahu resipi sambal pucuk ubi dia. Dia tahu, aku ni degil selalu tak ikut resipi dia.

Selalu masak ikut suka hati aku. Sebab nya aku rasa resipi ma aku leceh. Aku kalau balik kerja, letih oh nak masak. Kalau kata suruh siang sayur ke…memang atas sikit rupanya siang dengan kapak. Tak adanya aku siang cantik-cantik sangat. Tak sempat oh nak siap makan malam seisi kelurga kalau ikut resipi ma aku yang sangat detail. Tumbuk halus-halus, siang satu-satu. Aku ni kerja kilang, jadi fikiran aku pun untuk mass production.. hasilnya banyak dan cepat.

Berbalik kepada resipi sambal pucuk ubi ma

Bahan-bahan wajib macam dalam gambar

Asanya sudah tentu pucuk ubi..
selain tu..
  • Santan
  • Kunyit
  • Bawang merah
  • Lengkuas
  • Cili hidup
  • Cili kering
  • Ikan bilis
  • Dan best part: Budu

Blender semua bahan kecuali ikan bilis dan budu.

Masak je semua bahan blender dengan ikan bilis. Letaklah garam, gula dan budu.


Celurkan daun ubi separa masak.. potong comel-comel macam nak buat kerabu macam ma aku buat.

Masak sikit, campak daun ubi yang dah dipotong. Bagi dia kering sikit dan angkat. Boleh juga cincang lada burung gaulkan kalau suka lagi pedas. 

Selamat mencuba. Ceh, macam aku masak. Tulislah kan kat blog..resipi ma aku telah diturunkan.

Ceh

28 ulasan:

  1. Siap dah.. makan dgn nasi putih dan lauk ikan goreng sedap ni:)

    BalasPadam
  2. kering je ke takde kuah/ biasa tgk mcm ada kuah kuning2. ni dah letak cili kering, pastu cili api lagi... mmg keluar habis semua air2 dr rongga hidung dan mata. huhu..tak tahan pedas.

    BalasPadam
  3. sedapnya...sedapnya...

    kami suka mkn camni2.kampung style

    BalasPadam
  4. Huhuhu kecur air liur lak....

    BalasPadam
  5. sy xpnh mkn pucuk ubi..sedap eh?

    BalasPadam
  6. kalau ikutkan selera muda, hanim tak makan pucuk ubi. Tapi mak la yang mula-mula mencetuskan rasa cinta hanim pada masakan pucuk ubi ni. Memang sodap!

    BalasPadam
  7. Alamak baru jumpa resepi nii, baru tebang pokok ubi,, pucuk hanya buat ulam bodo dan masak lemak ciliapi saja...
    resepi pun nmpak sama ja kan, cuma kering tak berkuah..apapun tq peturun resepi mak

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak apa.. dah tebang tu.. berpucuk makin cantik tuh..
      ni pun baru potong.. tu pasal bnyk sgt pucuk ubi.. lepas celur2.. buat sambal pulak..
      lebih kurang masak lemak cili api juga resipinya.

      Padam
  8. wahhhhh dap nyer.... wallaaaaa....

    BalasPadam
  9. sedapnyeeeee... kalo makan ngan ikan goreng panas2 mesti layan kan~
    telan ailio jap.. :P

    BalasPadam
  10. huwa sedapnye weh..makan ngan nasi panas, pastu ikan goreng..cukup utk bersandar kekenyangan..haishhh ko nieee..lapo dh aku..

    BalasPadam
  11. fav aku ni weh... tak belum pernah buat lg. haha tau beli je. tau makan yg mak masak je. hehe

    BalasPadam
  12. perghhh ni kalo dpt ni mmg bertambah mkn ngan nasi panas2...takyah lauk ape dah...dgn ikan kering pun jadi dah heheeheh....

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum dan singgah sini...memang sedap ni...nak try juga ni...

    BalasPadam
  14. woo sedak sengoti
    lamo doh ambo dop jupo
    nok wak sniri
    dop rajin
    malah dooh hehe

    BalasPadam
  15. Ni tukang masak ke atau tukang ambil gambar je?

    Samalah kita PB. Takda berseninya kalau masak lepas balik kerja. Potong cincang campak baling mana dapat. Lepas tu bubuh dalam pinggan. Siap semua masak. Takda kuasa nak deko-deko, potong tomato bunga-bunga, potong timun bentuk ikan ke pebendanya!

    Eh, rajin mu masak sekarang ek.... Hiks!

    Bila start kerja kat kilang baru tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aloh Md..
      sejak dalm perut ma kita lg rajin..
      saje malas tunjuk.. kan takut riak..ah

      Padam
  16. Sedap nya. Feveret en. somi ni. Aku klo makan tak boleh banyak sebab angin.

    BalasPadam
  17. ceh ceh pun...menceces liur kawe weh. mana nk cari pucuk ubi kat sini, macam takder jer.

    BalasPadam
  18. tak pernah rasa lagi resepi camni PB..kompem sedap nih..

    BalasPadam
  19. Tak pernah try pulak masak mcm ni. Selalu pucuk ubi masak lemak ....
    Tp nmpk menyelerakan pula :)

    BalasPadam
  20. gulpsss sedapnyerr...tapi budu tu pantang, hidung gatai satgi, resdung huhu

    BalasPadam
  21. budu ado tapi pucuk ubi lak nan hado ... nak try gak nanti .

    BalasPadam
  22. hehe...samalah kita sebenarnya
    aku pun cukup tak rajin nak buat comel-comel
    tahu siap aje dah ler, masuk perut kan hancur juga
    pucuk ubi ni aku biasa masak lemak dengan buat ulam aje
    tak pernah makan macam ko buat
    tengok list to do, cam susah aje
    ko anta ajelah kat aku, senang aku tinggal makan aje...hehe

    BalasPadam
  23. wah ni resepi tradisi lah yer :)

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...