Inquiry: petakbunga@gmail.com

20141016

Manager Kilang

Aku malu betul kalau orang tanya aku kerja apa. 

Kerja kilang dengan muka nak cakap dan tak cakap sama banyak. Biar setengah orang lepas tu akan sikit tak berapa nak layan aku lepas tahu kerja aku..

atau yang baik sikit akan cakap, tak apalah. Kerja apa pun tak kisah, yang penting halal. Ada anak jiran dia kerja dari lepas Spm, sekarang dah dapat beli rumah dah. 

Sungguh.

Beberapa hari aku cuti sebelum mula kerja hari tu, pun jiran aku bertanya. Sebab mereka syak aku cuti lama pasal mengandung lagi, maka aku cepat nafikan. Aku dah berhenti kerja. Dapat kerja baru. Dah kenapa pula berhenti? Patut aku cakap je aku habiskan cuti tahun. Tak reti betul nak menipu. Sudah tak pasal-pasal suruh aku minta kerja kat kilang dekat rumah kami ni. Aloh, macam senang je.. boleh dapat ke kalau aku pergi minta. Takut tak dapat, nanti aku kecewa. Aku tahulah laki dia pun kerja kat situ, nanti dia boleh rekomenkan. Aku rasalah.

Terima kasih mama kaori, dah dapat shawl ni isnin lagi.  Bagus-bagus, kita memang setiap hari pakai shawl. Tak payah gosokkan. Kitakan sibuk sokmo.

Aku sebenarnya tak adalah merendah diri sesangat. Sesekali kalau terjumpa dengan orang yang suka cakap besar. Rasa nak cakap besar juga. Nak je cakap, aku kat kilang tu jadi Asst Manager je. Tapi tulah, pasal aku kan miskin nanti macam tak logik pulakan?

Nampak benar pangkat besar daripada gajikan.

36 ulasan:

  1. kerja halal..adik knor pun kerja kilang kat rawang dgn bini dia..ntah2 kenal tak..?.
    dh lama kerja..gaji pun lumayan...dpt beli rumah n kereta...
    alhamdulillah

    BalasPadam
  2. alaaa kak...rileks..akk x mtk duit dgn spe2 kn.drp akk mengemis tu baik keje kilang lah.huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak caya ke kita manager kilang?
      Hik..hik

      Padam
  3. Sapa taw akak jdi Manager kilang

    BalasPadam
  4. emm..ramai yg anggap bila keje kilang je jadi cam emm..eh apa ni?dalam kilang pon ada macam position kan..jurutera, manager.. terasa pulak kiteww

    BalasPadam
  5. dulu mungkin orang pandang low class keja kilang ni
    sekarang rasa idak sebab macam-macam jawatan ada
    cam adik aku masa nak tunggu result spm dulu, orang tanya dia keja apa
    confident jawab, petronas
    orang dengar...fulamak, hebat lah ko
    tapi sebenarnya pam attendant kat petronas...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ni kelakar.. ha..ha..

      Padam
    2. hahahaha...ini mmg lawak!

      Padam
  6. adik acik kerje kilang dah 30 tahun dah..mula2 masa muda nya orang kampung ngata jugak..tapi bila dah beli kereta..orang tak ngata dah..sebab bila ada apa2 kesusahan adik acik la tukang hantar..ke hospital..klinik..tengah2 malam pun kejut..hari minggu nak pergi pasar pun ajak adik acik jugak..
    sekarang anak sulong acik pulk ikut jejak mak su dia..tapi tu la kan PB..gaji abangnya lagi banyak dari angah yang bukan kerja kilang.
    rezeki tu PB..abaikan je kalau ada yang ngata..

    BalasPadam
  7. Kerja kilang pon masyuk wei.

    Maknanya...tempat keja baru ni ko manager kilang yerp ☺

    BalasPadam
    Balasan
    1. aikkk..like u can read my mind la..nape mcm lebih kurang je ayat kite..ahahaha..

      PB, aku xyah comment dh sbb fiza tolong comment kan..

      Padam
  8. Jgn susah hati PB. Muda lagi kakak dulu pun masa mula jadi Asst. Purchasing Manager di sebuah kilang gaji tak sampai 2K. Masa itu masih muda belia belum ada pengalaman banyak biasalah. Tunggulah 2-3 tahun akan datang. Kalau sekarang gaji PB 3K, jgn risau. Lepas gain pengalaman cari kilang lain boleh demand 5-6K. Kakak tak tipu. Ini biasa kalau di JB.

    BalasPadam
  9. mentaliti org kita dik..asal keje kilang je look down..pdhl dalam kilang tu perlu ada yg profesional utk menggerakkan segala urusan..ada engineer, ada director malah ada accountant bertauliah lagi..mcm akak pun..keje kilang Jepun je tapi yg bagusnya kalau MD Jepun ni tak berlagak..mereka ni jenis tak kisah dok dlm satu ofis dgn ofis staf lain mcm kami ni..

    BalasPadam
  10. Ada jugak kerja, tak payah malu lah. Kami ni lagi lah langsung takder kerja, kelayakan pun tak dok hohohoh. Eh tapi dulu masa kat Malaysia kan... I bernasib baik dapat jadi kerani cabuk kat syarikat minyak dan gas berjenama, tapi bila orang tanya.. I cakap kerja dengan Jenama tu, terus dorang macam yang u cakap kat atas tu la, "takper...janji halal, tapi kalau u nak, I rekomen kerja better for u, sampai bila u nak jaga pam". Its ok... I rela jer jaga pam.

    BalasPadam
  11. Sy pun keje kilang..sm opis dgn akak Norma ML yg komen ni gak..kekeke.. biasala, mentaliti org skang asal keje kilang je operator.. mls nk argue, lantakkan je.. yg faham tu, faham la.. yg xfaham confirm pandang sinis pdhal bknnya tau jwtn kite..

    BalasPadam
  12. saya tak kisah pun nak kawan dgn siapa..dgn makcik2 cleaner kat sini pun kmi jadi geng....
    janji kerja halal.. kerja kilang ada standard tau.. kot2 betup PB ni assistant manager.. betulll kan??? hehe..

    BalasPadam
  13. saya pon kerja kilang hihi

    BalasPadam
  14. Aku pon pernah keje kilang...pernah jumpa sorang akak ni..dia tanya keje apa..aku jawab keje kilang..tahu x dia jawab apa...oohhh..kilang..takpe..keje kilang sbgi operator pon boleh naik pangkat...hahahaha...mungkin sebab mase tu aku pakai tudung bawal biasa, berseluar jeans dan tshirt jer..manakala dia plak pakai tudung fareeda tambah ngan bling2..haha...nak kata apa pon kata la..janji ko tak kacau hidup aku..x gitu? Aha..

    Your welcome..nanti kita buat ga lagi join la..ko menang pon sebab gamba Luth gigit tiang bendera..haha..

    BalasPadam
  15. Apa nak malunya..yg penting halal..tkde kerja sapa nak bagi duit..?

    BalasPadam
  16. kan??saya pernah kena jugak gitu bila pakcik jual kuih tu tanya suami kerja apa.kita cakap la kerja kilang.tapi bila cakap gitu depa ingt kerja yang dok kat mesin tu la,dok pasang2 benda tu la..hahahha...padahal kilang ni banyak bahagian nya..ada macam2 jawatan kat situ..tapi operator jugak yang depa nampak..biaq je la..bukan depa bagi kita makan..heheh

    BalasPadam
  17. Haha.. ayat assistant manager tu buat jadi kontroversi je.. rasanya memang mek PB ni assistant manager yg tengah kumpul reta nok balik buat banglo besar kat pasir mas..

    BalasPadam
  18. Ala tak payah nak malu...
    Bagus juga bila orang nampak kita ni xde duit.... Biar kita jer yg tahu berapa duit yg kita ada...

    BalasPadam
  19. pasal keja pon jadik isu kann..
    mentaliti orang psl kilang mmg gitu...asal keja kilang ingat operator haishhh
    ingat yg duk opis tu keja best ke? gaji besau ke..ntah2 tea lady jek ekekekeke

    BalasPadam
  20. #angkat tgn...
    keja kilang gak.Penah kwn2 p 1 mejlis ni.Ms time nk mkn depa dok semeja.pstu ada sorang tu mai bw mkn.Br nk duduk dia tnya mai dr mn.Kwn2 ckp dr kilang P...trus org tu ckp xpela...sy mkn dgn meja sblh je.
    Amboi...mcm keja kilang ni xda duit...mcm keja kilang tu keja operator ja

    BalasPadam
  21. akak pun pernah kerja kilang,
    orang macam tu jenis yang mentaliti kelas ke 3
    biarpun dia kerja best or kaya tapi mentalitinya perlu diubah
    tapi takpe lah dik
    asalkan kita bahagia :)

    BalasPadam
  22. klu jiran tetangga tu ok lagi PB tapi klu saudara mara ... perghhh . blh sakit jiwa sebb kegeraman .

    BalasPadam
  23. sedara saya, bila org tanya kerja apa?
    dia cakap " drebar"

    sebab dia mmg merendah diri, tak suka show off
    org yg mmg kaya/ berjawatan tinggi, selalunya relax aja..
    yg miskin nak berlagak kaya ramai..yg kerja kecik nak belagak keja gah gah ramai..:)

    sedara saya tu drebar kapalterbang..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama-sama-sama! Sepupu saya bila nak kahwin orang tanya bakal laki kerja apa? Dia selamba jawab drebar. Padahal laki dia drebar kapal terbang jugak!

      Padam
  24. sy kje operator telipon je..huhu

    BalasPadam
  25. Bunda dulu lepas sekolah kerja kilang gak...dapat jugak bzntu bapak beli baju raya adik2...belanja keluarga makan satay sekali2...time tu satay lah paling femes...sekarang ni burgerlah..pizzalah bagai...

    Pinggan mangkok pyrek (zaman tu) makan beradap masa kawen pun bunda beli sikit2 hasil main kutu...begitu jugak pelamin semua beli dan buat sendiri..

    Hantaran dan banyak lagi persiapan kawen juga bunda beli sendiri....takkan nak harapkan bapak semua...bapak cuma askar pencen pangkat kopral jer masa tu...

    Tapi bunda bangga sangat sebagai anak sulung 8 beradik tak banyak menyusahkan mak bapak...

    BalasPadam
  26. Macam sorang kawan tu, nama je kerja kilang tapi jawatan engineer. Balik dari jepun terus kerja kat sini (JB), dengan bos dia pun layan cakap jepun.

    Kerja ofis pakai kemeja tak semestinya hebat kalau kuat mengular. Tak padan dengan gaya, tapi cakap penuh habuk sama dengan poketnya. Hehehe. Kerja la apa pun, asalkan halal dan berkat. Itu la jaminan kebahagiaan.

    Eh, termerapu pulak. Salam singgah...

    BalasPadam
  27. saya pun pernah keja kilang, kerja juga tu kan bukannya melepak ke merempit...persepsi org turun temurun memang begitu...

    BalasPadam
  28. Ky pun kerja kilang. hasil simpanan duit gaji kerja kilanglah buat modah berniaga. Alhamdhulillah..kalau nak dibandingkan dengan org yg pernah mencebik kerana ky kerja kilang dulu..kehidupan ky lebih baik dari dia sekarang ni..
    tak kisah kerja apa..janji rezeki halal dan berkat..

    BalasPadam
  29. mmg la especially org2 tua ni dah set kerja kilang ni depa pandang leceh..klu keja gomen tu bagus la sgt..depa mana tau keja kilang tu gaji lebat dari keja gomen...lg pulak pemikiran org2 sekeliling kan..igt oeg keja kilang tu operatror ja kot...manager,engineer,technition kerja kilang gak kan..klu nak fikir apa org kata tak kemana kita.yg penting kerja halal,gaji berkat sudah!

    BalasPadam
  30. Alah PB ni. Apahal nak malu pulak? Lenkali kalau orang tanya jawab je you manager kilang. Tapikan kalau kerja kilang biasa-biasapun apa salahnya. Yang penting, makanpakai, beli 'hartanah' tak minta duit orang pun....

    Saya kalau orang tanya, saya jawab je 'kuli Jepun!'

    BalasPadam
  31. tanya kerja kat mana tu satu hal, kadang2 lepas dah jawab keja kat mana, dia tanya lagi, jawatan apa? Selalunya aku akan jawab 'kerani'. Huhuhu... Payoh eh nak cerita nak bg jawapan jujur.

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...