Inquiry: petakbunga@gmail.com

20150714

Sekarang aku tak puas hati dengan PTPTN dan CCRIS

Assalamualaikum,

Lama menyepi, tiba-tiba muncul nak dekat-dekat raya. Banyak dah benda terlepas nak update. Nak update-nak update lepas tu tak sempat nak menaip. Nak menyusun ayat, macam dah hilang skill menulis pula.
                 
Ada cerita Luth jatuh basikal, kena kunci pagar, dahi luka terbelah. Dahi pun dah tinggal parut sekarang. Tapi jangan risau, masih kekal comel macam dulu. 

Selain perihal Luth, PTPTN punya hal…

Aku malas nak ulang tulis lagi, kalau rajin bolehlah baca cerita aku ulang tayang print screen kat sini… Biro Pengaduaan Awam (BPA) Ni je channel yang aku jumpa boleh buat pengaduaan. Aku tak tahulah apa tindakan yang mereka boleh ambil, atau kena balik kat aku. Tunggu dan lihat lah..

Aku macam dah tak tahu nak mengadu kat sapa. Telefon Customer care PTPTN cakap gitu, telefon pegawai yang konon ada pangkat sikit cakap gitu..pegawai ini cakap gini.. aku share kat fb masalah aku.. macam-macam komen, message member-member yang cakap bagi pendapat.

Sehingga cerita ni ditulis, aku dah dapat surat tawaran baru penstrukturan semula PTPTN aku. Surat perjanjian lebih kurang surat dulu cuma kononya penstruturan semulanya nanti dah tak ada hutang dalam CCRIS. Surat perjanjian masih dalam tangan tak buat apa-apa lagi.. mana sempat nak pergi cari setem hasil, mati setem, sign itu-ini.. Ya Allah, musim-musim raya ni dengan jadual kerja penuh. Serabut betul!

Rekod CCRIS? Mana boleh hilang! Tunggulah setahun lagi.
Mereka salahkan aku.

Bayar pun kena macam ni! Tolonglah jangan cakap aku tak bayar! 

49 ulasan:

  1. Alahaiiii...Spatutnya CCRIS kan orang yang tak pernah bayar langsung. Bertabahlah. Smoga dipermudahkan semua urusan.

    Selamat hari raya aidilfitri babe.

    BalasPadam
  2. sabar ye.
    nak bantu pun saya tak arif pasal ni. tapi saya bersimpati pada awak. yela, efek kita nak beli rumah kn. sigh

    btw, selamat hari raya. maaf zahir batin

    BalasPadam
  3. eemm.. inilah susahnya pada peminjam yang tiada masalah pembayaran tapi jadi macam ni..

    BalasPadam
  4. Sebab satu akaun tu tak berbayar, terus dimasukkan nama ke CCRIS ke? Alahai, kesiannya! Harap-harapnya dapat jalan penyelesaian terbaik buat PB.

    Sempena kedatangan Syawal ni, saya nak ucap Selamat Hari Raya dan maaflah ya kalau ada tersilap kata sepanjang mengomen di sini mahupun di sana.

    Hati-hati memandu pulang ke kampung halaman petang nanti. Lupakan seketikalah PB tentang hal ni. Kita sambut raya dulu yerk *_*

    BalasPadam
  5. alahai kesiannyer.Simpati pun ada hurmmm xtau nak bg pendapat mcm mn sbb nampak sangat kelemahan sistem pentadbiran, jadi bila mcm tu semuanya kita yg akan dipersalahkan.

    BalasPadam
  6. sakit hati kalau kena mcm ni..hebahan tu maksud diaorg tulis dlm website diorg ke... ?

    BalasPadam
  7. Ai, dah buat bayaran pun kena CCRIS jugak? Sabar aje lah... tak patut dan sangat tak patut... dah sistem yang tak berapa betul, kita pula yang jadi mangsa... semoga urusan PK dipermudahkan..

    Apa-apa pun, selamat hari raya PK...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eh, silap.. bukan PK tapi PB... huhuhu

      Padam
  8. alamak dah pernah bayar pun kena jugak ker?? adoiii risauu dibuat nya ni..nak check jugak lah Ptptn sy... tak pasal2 jadi mangsa kan.. sabar je lah PB...
    lama tak nampak Luth... :)

    BalasPadam
  9. aku pun kena macam hang. aku bayar tapi rupa2 nya aku bayar ke akaun degree je. akaun diploma x.
    Mana lah tahu ada sampai 2 akaun..
    Aku kesal dengan PTPTN, kalau mereka hubungi aku atau hantar surat, aku akan split kan pembayaran ke dua akaun Jadi. cover lah dua2 nya sekali.
    Sekarang, loan rumah aku jadik sangkut. kalo nak clear, kene cantikkan 12 bulan pembayaran konsisten, atau bayar lump sum RM11500 tersebut.

    Pasal hebahan, mintak maap cakap la, aku mmg x perasan. Ada dengar masuk ccris kalo ingkar, aku tenang jek la..pasal aku bayar, last2 rupe2nye nama aku pun terpalit sekali.

    Bagi aku, kerosakan yang berlaku ni berpunca dari atas. Turun sampai ke bawah.

    Jadi kita kena buat sesuatu untuk selesaikan semua punca masalah ni hingga ke akar umbi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA ..

      INGIN MEMILIKI KERETA BARU,TAPI TIDAK TAHU BAGAIMANA?? BIAR BETUL*������������

      *BAGAIMANA* ❓❓❓

      ✅ HANYA BAYAR BOOKING SERENDAH RM 300 DAN DUPLIKASI !!!

      *HARGA KERETA*
      ✅ *BOOKING = RM300*
      Harga kereta RM35K - RM65K
      ✅ *BOOKING = RM1,500*
      Harga kereta RM65K-RM120K
      ✅ *BOOKING = RM3,000*
      Harga kereta RM120K-RM200K
      ✅ *BOOKING = RM6,000*
      Harga kereta RM210K ke atas

      ��YANG CTOS
      ��YANG CRISS
      ��BANKRAP PUN LAYAK.

      DOKUMEN YG DIPERLUKAN
      ▶BIL ULTILITY
      ▶SALINAN IC ( atas18 tahun)
      ▶LESEN MEMANDU

      ✅ *CONFIRM LULUS* ✅

      Daftar percuma utk info selanjutnya sila click..

      http://www.agrcartrade.com/nurulagrnilai

      Next pula... video testimoni drp Tn Rashidi Ishak di youtube...
      sila click--->

      https://youtu.be/UYfemLAs6Oo

      Tq.

      Padam
  10. macam2 hal ye ptptn ni..ohh satu akaun saja bayar..hal macam ni memang jadi masalah besar kt kita..kita yg teruk..harap2 ada jalan penyelesaian terbaik

    BalasPadam
  11. moga dipermudahkan yer

    BalasPadam
  12. aik gitu pulak..dh buat hebahan kat media so dieorg dh xyah nak inform dh ker?..aku xleh nak digest la alasan dieorg tuh..ape punye sistem la dieorg nie..sayang kertas ke yg xleh nak antar surat..kalau dieorg kol pun, bukan dieorg yg kene bayar time ujung bulan..

    harap2 nama ko clear dari rekod ccris kat bnm..jenuh kalau gitu..semoga ade jalan penyelesaian utk masalah ko..

    BalasPadam
  13. saya pon pernah dulu tapi ntah le sekarang dah ok kot

    BalasPadam
  14. Melampaunya. Sakit plak hati aku baca. Mmg kita ni selalu jadi mangsa keadaan dengan benda2 macam ni. Loan, bayaran balik, system takleh terima dan macam2 la. Dan paling sedeh kalo masalah tu sepatutnya boleh setel dengan budi bicara, tp org yg handle kes tu plak buat leceh.

    BalasPadam
  15. adik saya dulu pun kena camni
    setahun buat bayaran diorang kata takde
    plak tu semua resit bayaran adik saya tak simpan
    kesian sangat kat dia
    teruk diorang buat camtu

    BalasPadam
  16. Tanpa Nama7:46:00 PTG

    Bodoh punya PTPTN...My wife bayar 2 akaun..diploma and degree..2 akaun berasingan..tetiba nama masuk CCRIS..bila check balik PTPTN..bayar masuk dalam 1 akaun...akaun diploma jer..memang lanjiaoooo...

    BalasPadam
  17. Saya pun nama masuk CCRIS sbb tak bayar loan utk diploma. Selama ini hanya bayar untuk degree. Sampai nak apply loan dgn bank pun tak lepas. Dah malas nk berhutang dgn ptptn, saya amik initiative guna kan akaun 2 KWSP utk buat pembayaran balik jumlah tunggakan akaun diploma tu. Skrg saya focus utk byr degree.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam, akaun 2 boleh keluar utk setel ptptn ye? Saya x tau.. saya pon masalah sama. 2 akaun. Selama ni bayar satu je ingat sama je la. 😣😣😣😣

      Padam
  18. Tanpa Nama1:52:00 PG

    Salam,

    Saya salah seorang peminjam yang kena CCRIS oleh PTPTN dan telah buat bayaran 50% dari jumlah tertunggak dengan pengeluaran KWSP akaun 2. Tunggakan dalam CCRIS pun dah clear dari rekod..

    TAPI...

    Hati2 dengan pengstrukturan semula sebab rekod pengstrukturan semula atau "restructure" akan ada dlm CCRIS rekod dan ini boleh menyebabkan sesetengah permohonan pinjaman akan di tolak oleh bank. Saya dah terkena dengan bank rakyat untuk buat pinjaman peribadi. Tak pasti untuk pinjaman perumahan atau pinjaman kenderaan.

    Wasalam.
    Ah Jib Gor.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama10:18:00 PTG

      tak kira sama ada struktur atau tidak...selagi name masih dlm ccris report, satu hari pon tak lps dari ptptn. Biar tuhan hukum sama BNM dan ptptn. Anak Malaysia yang tanggung 1MDB kes. EPF sudah kosong. skrg paksa pelajar bayar 50% dari epf. Perbuatan ini kejam dan tidak berperikemanusiaan. Mata duitan BNM satu hari akan muflis. Sumpahan dari semua peminjam yg tak mampu bayar sebegitu banyak. Janganlah lupa EPF akaun itu duit bagi kita beli rumah. Bukannya dipaksa/diugut utk bayar ptptn. Sumpah tuhan terhadap BNM dan ptptn yg berkenaan mesti dijadikan satu hari nanti. Tengoklah betul-betul jangka masa panjang. Hukuman muflis kepada negara ni.

      Padam
    2. Tanpa Nama9:52:00 PG

      Ye betul, dah la tak bg pendidikan percuma, ini lagi nak masuk CCRIS.. entak knp kjaan kite bgini yer..

      Padam
    3. acik ko hijo..ko dah pinjam..bayar hutang cam setan, ko nak salahkan orang lain? sumpah orang lain sebab diri sendiri tak bayar hutang? mak ko hijo!!! cuba bayar elok dari awal? nak free semua, belajar pandai2...PTPTN kompem jadi biasiswa jilake...mak ko musang pulut!!!!

      Padam
    4. Jangan layan PTPTN BABI tue..aku dah terkena dah..dia offer ujrah, masa offer takde lak cakap akan tag akaun kita kat ccriss under penstrukturan semula. yang dia cakp encik kene tukar ke ujrah, jimat dan nama kat CCRISS xde masalah. bila dah convert selamba dia je tag nama kita under RESTRUCTURE Credit Facilities. Dah tue aku call dia nape tag nama aku mcm tue, selamba bapak dia, dia ckp dah encik tak mampu bayar, kang kita tukar pakej haritue. bangsat ko lah. ckp la terang2x kang senang org paham. Call sana sini dia salahkan kita plak, dia ckp dia dah bagitau kat media dan salah kita jugak sebab tak tanya lebih lanjut. lepas tue ckp ag, peminjam kita yang lain xde masalah, elok je dapt loan, aku mintak details nama peminjam tue ngn bank mana dia ckp oooo tak boleh abgi.. itu isu PDPA. kepala abah dia la..Yang lagi aku tak tahan tue, aku punya la g tanya beriya staff PTPTN ckp xpe encik settlekan outstanding then ok. Aku dengan bodohnya bayar outstanding then selepas tue rupanya semuanya KRIK3xx....Memang babi. Tak tau dah nk mintak tolong sape.. dah la guna duit dia rm6k je, lepas tue kene bayar 15k..duit dia tue dulu aku xsempat habis belajar pun guna. aku bayar pakai duit aku sendiri la dapat degree nie bodoh..bukan pakai duit ko. PTPTN celaka susahkan org yang tgh susah. aku kalau jumpa staff PTPTN xkira la ape pangkat berurusan dengan aku siap a..aku tiaw dia cukup2x..kepada staff PTPTN yang tag nama aku under restructure account tue, semoga rezeki korang dimurahkan oleh allah. semoga korang bahagia atas orang lain punya kesengsaraan. Aku tak marah kalau explain tue betul, ckp terang2x ingat kita bodoh lendu tak leh paham. tapi jgn tipu info. dah jadi lain maksud. ko tanya la bank mana pun bila ko dah tag, konpem susah nk dpt loan, kalau dapat pun interest tinggi biarla semua loan lain bayar cantik..Xadil langsung, PTPTN tue bukan sebab org tak mampu bayar lahanat, sebab org taknak bayar...tp bila org dah nk bayar, bagi la info yang betul supaya semua berada dalam win-win situation. ini aku g serah diri convert tu ujrah, ko plak kenekan aku. aku salam ngn ko elok2x, aku gerak je ko ludah aku..kurang ajar betul...

      Padam
    5. Salam. Sy pun kena restructure. Apply loan rumah terus reject. Ada cara tak nak clean record restructure?

      Padam
    6. Samala...dh restructure tkar pada ujrah ...byr mlalui ptgn gji tiap2 bulan tapi nama dh xelok dlm record ccris...sblm restructure xde masalah pun...celaka betul la....nk buat loan pun xlpas

      Padam
    7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    8. Samala...dh restructure tkar pada ujrah ...byr mlalui ptgn gji tiap2 bulan tapi nama dh xelok dlm record ccris...sblm restructure xde masalah pun...celaka betul la....nk buat loan pun xlpas

      Padam
  19. Tanpa Nama7:50:00 PTG

    Saya bayar konsisten.. kena ccris gak sebab tunggakan RM1400 je.
    Kesal ptptn tak hantar reminder before hantar nama ke BNM

    BalasPadam
  20. Sy pon kena ccris.bila Tanya ptptn kenapa xhantar Surat..dorang mmg Kata melalui hebahan..bila sy tnya apa kemungkinan bakal dikenakan ccris? Ptptn jawab klu selama 6 bulan berturut2 tidak bayar Atau bayar lewat Atau pun bayaran dibuat lebih sedikit Dari nilai yg ditentukan automatik nama akn dimasukkn ke dlm rekod ccris..huhu..

    BalasPadam
  21. Sy pon kena ccris.bila Tanya ptptn kenapa xhantar Surat..dorang mmg Kata melalui hebahan..bila sy tnya apa kemungkinan bakal dikenakan ccris? Ptptn jawab klu selama 6 bulan berturut2 tidak bayar Atau bayar lewat Atau pun bayaran dibuat lebih sedikit Dari nilai yg ditentukan automatik nama akn dimasukkn ke dlm rekod ccris..huhu..

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama6:10:00 PTG

    Rupanya PTPTN tersilap hantar kat BNM. Bukannye saya ada tunggakan tapi saya terlebih bayar RM1400. Apakah ini? CCRIS org yang terlebih bayar? Esok nak pergi BNM uruskan sendiri. Saya rasa teraniaya sangat.
    surat minta maaf pun takde.

    BalasPadam
  23. I dah buat pengstrukturan.
    Sebulan RM200 KENA BAYAR..
    TAPI,
    KALAU I BAYAR SEBULAN RM100..
    BOLEH KE?

    BalasPadam
  24. saya lagila..dia mintak deposit 1k baru leh bayar macam biasa.tu belum tentu lagi nama clear kat ccris.mmg tak guna la ptptn ni.

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama2:32:00 PTG

    baru nak apply withdraw epf untuk pengurangan baki ptptn, pegawai ptptn btahu nama dah kena CCRIS... system ptptn pun kurang sistematik...pegawai kurang mesra pelanggan...dah jatuh di timpa tangga plak rasanye.

    BalasPadam
  26. Tanpa Nama3:51:00 PTG

    sy ada check nama sy blacklist imigresen.
    maksudnya ccris sekali la tu yer
    siapa yg tahu eh

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa sy kena ccris, nama sy xde blacklist..
      kalau dah blacklist tu rasanya confirm lah..ccris.

      Padam

  27. https://biasiswa.moe.gov.my/sila_fpx/index5.php

    http://mygovmobile.malaysia.gov.my/mypay/ptptn/

    BalasPadam
  28. aah rabiatul harita. kamu seorang je lah yang berguna? dalam islam sekali pun, dah berhutang kena bayar jilake! dulu masa nak buat loan, kamu sign muka hepi..sambil siul2 pula sign..time bayar? semua org lain yang salah? phuuuiiiii....apak ko kelabu asap!!!!!!

    BalasPadam
  29. hui ko la kelabu asap... tahu la ko kaya...guna ayat baik la sikit bro..

    BalasPadam
  30. Utk kes saya, convert ke Ujrah pada 2012. Bayar bulan2 potong gaji tapi nama tetap masuk CCRIS. Alasan depa bagi, kami tetap track payment sebelum Ujrah dari tahun 2008. Rasa terkilan dan teraniya.

    BalasPadam
  31. Utk kes saya, convert ke Ujrah pada 2012. Bayar bulan2 potong gaji tapi nama tetap masuk CCRIS. Alasan depa bagi, kami tetap track payment sebelum Ujrah dari tahun 2008. Rasa terkilan dan teraniya.

    BalasPadam
  32. Jangan layan PTPTN BABI tue..aku dah terkena dah..dia offer ujrah, masa offer takde lak cakap akan tag akaun kita kat ccriss under penstrukturan semula. yang dia cakp encik kene tukar ke ujrah, jimat dan nama kat CCRISS xde masalah. bila dah convert selamba dia je tag nama kita under RESTRUCTURE Credit Facilities. Dah tue aku call dia nape tag nama aku mcm tue, selamba bapak dia, dia ckp dah encik tak mampu bayar, kang kita tukar pakej haritue. bangsat ko lah. ckp la terang2x kang senang org paham. Call sana sini dia salahkan kita plak, dia ckp dia dah bagitau kat media dan salah kita jugak sebab tak tanya lebih lanjut. lepas tue ckp ag, peminjam kita yang lain xde masalah, elok je dapt loan, aku mintak details nama peminjam tue ngn bank mana dia ckp oooo tak boleh abgi.. itu isu PDPA. kepala abah dia la..Yang lagi aku tak tahan tue, aku punya la g tanya beriya staff PTPTN ckp xpe encik settlekan outstanding then ok. Aku dengan bodohnya bayar outstanding then selepas tue rupanya semuanya KRIK3xx....Memang babi. Tak tau dah nk mintak tolong sape.. dah la guna duit dia rm6k je, lepas tue kene bayar 15k..duit dia tue dulu aku xsempat habis belajar pun guna. aku bayar pakai duit aku sendiri la dapat degree nie bodoh..bukan pakai duit ko. PTPTN celaka susahkan org yang tgh susah. aku kalau jumpa staff PTPTN xkira la ape pangkat berurusan dengan aku siap a..aku tiaw dia cukup2x..kepada staff PTPTN yang tag nama aku under restructure account tue, semoga rezeki korang dimurahkan oleh allah. semoga korang bahagia atas orang lain punya kesengsaraan. Aku tak marah kalau explain tue betul, ckp terang2x ingat kita bodoh lendu tak leh paham. tapi jgn tipu info. dah jadi lain maksud. ko tanya la bank mana pun bila ko dah tag, konpem susah nk dpt loan, kalau dapat pun interest tinggi biarla semua loan lain bayar cantik..Xadil langsung, PTPTN tue bukan sebab org tak mampu bayar lahanat, sebab org taknak bayar...tp bila org dah nk bayar, bagi la info yang betul supaya semua berada dalam win-win situation. ini aku g serah diri convert tu ujrah, ko plak kenekan aku. aku salam ngn ko elok2x, aku gerak je ko ludah aku..kurang ajar betul...

    BalasPadam
  33. Jangan layan PTPTN BABI tue..aku dah terkena dah..dia offer ujrah, masa offer takde lak cakap akan tag akaun kita kat ccriss under penstrukturan semula. yang dia cakp encik kene tukar ke ujrah, jimat dan nama kat CCRISS xde masalah. bila dah convert selamba dia je tag nama kita under RESTRUCTURE Credit Facilities. Dah tue aku call dia nape tag nama aku mcm tue, selamba bapak dia, dia ckp dah encik tak mampu bayar, kang kita tukar pakej haritue. bangsat ko lah. ckp la terang2x kang senang org paham. Call sana sini dia salahkan kita plak, dia ckp dia dah bagitau kat media dan salah kita jugak sebab tak tanya lebih lanjut. lepas tue ckp ag, peminjam kita yang lain xde masalah, elok je dapt loan, aku mintak details nama peminjam tue ngn bank mana dia ckp oooo tak boleh abgi.. itu isu PDPA. kepala abah dia la..Yang lagi aku tak tahan tue, aku punya la g tanya beriya staff PTPTN ckp xpe encik settlekan outstanding then ok. Aku dengan bodohnya bayar outstanding then selepas tue rupanya semuanya KRIK3xx....Memang babi. Tak tau dah nk mintak tolong sape.. dah la guna duit dia rm6k je, lepas tue kene bayar 15k..duit dia tue dulu aku xsempat habis belajar pun guna. aku bayar pakai duit aku sendiri la dapat degree nie bodoh..bukan pakai duit ko. PTPTN celaka susahkan org yang tgh susah. aku kalau jumpa staff PTPTN xkira la ape pangkat berurusan dengan aku siap a..aku tiaw dia cukup2x..kepada staff PTPTN yang tag nama aku under restructure account tue, semoga rezeki korang dimurahkan oleh allah. semoga korang bahagia atas orang lain punya kesengsaraan. Aku tak marah kalau explain tue betul, ckp terang2x ingat kita bodoh lendu tak leh paham. tapi jgn tipu info. dah jadi lain maksud. ko tanya la bank mana pun bila ko dah tag, konpem susah nk dpt loan, kalau dapat pun interest tinggi biarla semua loan lain bayar cantik..Xadil langsung, PTPTN tue bukan sebab org tak mampu bayar lahanat, sebab org taknak bayar...tp bila org dah nk bayar, bagi la info yang betul supaya semua berada dalam win-win situation. ini aku g serah diri convert tu ujrah, ko plak kenekan aku. aku salam ngn ko elok2x, aku gerak je ko ludah aku..kurang ajar betul...

    BalasPadam
  34. salam semua,
    Terima kasih admins beri saya peluang berkongsi info.

    Saya boleh membantu utk submit permohonan pinjaman peribadi ke bank walaupun ada tunggakan/ resceduled pinjaman ptptn.

    Syarat lain, mestilah tidak ada tunggakan pinjaman lain.

    Sebarang pertanyaan sila hubungi whatsapp saya di 0139919569

    BalasPadam
  35. Tanpa Nama10:10:00 PG

    ada baik dan buruknya,

    Kesan Buruk:
    Ramai blacklist, paling kurang 12 bulan untuk clear ccris rekod,nak buat loan2 susah.

    Kesan Baik:
    Impak ini telah membuatkan banyak developer memberi diskaun2 dsbnya supaya rumah mampu dibeli..malahan, harga rumah dah xnaik mendadak mcm dlu.

    Tambahan:
    Selepas 12 bulan clear CCRIS anda akan jadi rebutan banker2 dan realtor / agen2 hartanah untuk menawarkan loan dsbnya..

    Penutup:
    Tetapi hati telah tawar dan lebih rela menyewa kerana bayaran rumah ke bank lagi tinggi dari bayar sewa rumah. cth: byr ke bank RM1500. Sewa RM800..hehe...save 700 x 12 = 8400 x 0.08% ASB/ TABUNG HAJI dsbnya...

    Kesimpulan:
    my ringgit malaysia 20 cents

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...