Inquiry: petakbunga@gmail.com

20161004

Laksam buat sendiri

Cuti panjang tahun baru ni macam biasa, dirumah je. Sambil layan-layang facebook tengok orang share resipi laksam. Kami laki bini yangmudah terpengaruh, terus malam tu pergi pasar malam, ikan sardin murah-murah. 

Beli yang dijual dalam pinggan sahaja. Banyak juga dapat,  6 pinggan sepuluh ringgit sahaja. Orang jual murah-murah nak habiskan stok pasar malam.


Esok goggle sekali lagi resipi nak buat laksam. Jumpa resipi langkah-langkah buat laksam dalam blog Azie Kitchen
Kredit tuan resipi..
3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
3 cawan air panas
2 cawan air biasa
1/2 sudu garam

Masa mula-mula bancuh, rasa macam cair sangat. Tapi tawakal je lah..dah termasuk semua air ikut resipi dia..


Alhamdulillah, jadi juga.. risau takut lembit sangat tak boleh nak gulung. Mungkin sebab resipi ni ada tambah tepung gandung sikit, jadi senang je nak gulung…

Ulam-ulam guna je apa yang ada dalam peti dengan daun-daun kayu kat laman.


Chef kecil bagi peace muah, terbaik resipi ni.. boleh cuba lagi..

15 ulasan:

  1. Mak -Ai tengok buah hati PB makan tunduk kakak pulak yg terliur
    Terbaiklah resepinya - nampak lembut dan cantik.
    Pinggan tu special juga susah nak dpt.

    BalasPadam
  2. kat laman xde ulam lah. hahah...simen je sme.

    BalasPadam
  3. bestnye kt laman ada ulam...

    BalasPadam
  4. Rajinnya PB. Kalau kita ni tengok resepi, lepas berbulan-bulan baru ada aura nak membuatnya. Kalau tidak, kita membeli aje ^_^

    BalasPadam
  5. pandai chef kecil makan no

    BalasPadam
  6. Berselera si kecil tu makan laksam, PB. Nampak sangat la sedap maknya buat.

    BalasPadam
  7. rajinnye ko weh..aku nie nak makan laksam terpaksa la beli kat pasar malam..

    luth, makin besau makin hensem lak acik nengok..sedap betul haaa laksam mak masak ye luth smp muncung2 mulut tuh..hahaha..

    BalasPadam
  8. sedappppnyaaaa... Peberet hubby sy Laksam ni PB.. tapi tulah belum pernah cuba buat lgi... hat yg laksa biasa tu sllu lah jg buat... hihi

    BalasPadam
  9. Petik2 tu yg best. ..kn
    Udah besaw luth ye....nyummmm laksam

    BalasPadam
  10. Salam.. yang ini KA kena tabik springlah. KA walau hubby org pantai timur x pandai buat sebab KA dan anak2 semua tak makan he3.. Boleh mcm tu

    BalasPadam
  11. Fuyoo..
    Ada jgk simpan resepi kak azie tu..
    Smpi la ni xtry lg..
    Bru je hr ni masak laksa..

    Laksam lain kali lah kot, hihi

    BalasPadam
  12. Luth, comeinya duduk bersila. Heheh... Pandai ko buat laksam. Aku tak pandai. Makan laksam je aku pandai.

    BalasPadam
  13. Teringin nak buat laksa....Mcm senang pulak ye PB...Tapi bila pikir balik, bebudak dlm rumah ni bukan suka sangat.....Maka lupakan ajelah haha

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...