Inquiry: petakbunga@gmail.com

20171004

Mudahnya Tanam Serai

Antara tanaman yang mudah hidup ialah serai. 
Memang senang nak hidup,.. kadang tanam, jadi kurus je... Jenis konsep tanam, tinggal dan tuai.

Kalau beli serai banyak-banyak biasa aku just rendam je dalam air sikit.. Tahan lama dan biasanya dia hidup berakar balik. Boleh tanam balik lagi..


Sekarang kalau beli serai, aku akan potong, tinggalkan sikit hujung bawah. Tak lama akan keluar anak-anak serai.

Dari sebatang serai jadi 2 anak pokok serai.

Memang senang sangat nak biakkan serai.

Pokok-pokok serai aku dah start tanam.

Tanam banyak bekas sikit. Harap stok serai tak putus.

Dulu aku rasa memang rumah aku ada tanam serumpun besar. Tiba-tiba pupus. Aku pun dah tak ingat, macam mana boleh pupus tiba-tiba. Biasalah mood berkebun ada naik turun juga. 




5 ulasan:

  1. jimat belanja tanam sendiri

    BalasPadam
  2. Senang tanam sendiri..serai kat pasar pun dah mahal...abah SA tanam serai jenis yang gemuk2 tu...

    BalasPadam
  3. rumah akak jiran yang tolong tanamkan.. dia katan nanti senang nak masak.. punyalah baik jirankan.. tapi memang mudah kerja tak payahler alasan sebab takder serai tak jadi memasakkan..

    BalasPadam
  4. Memang tanaman serai perlu ada sebab kita selalu guna dalam masakan.

    BalasPadam
  5. Serai ni memang paling I suka tau. Sebab baunya wangi, kalau masuk dalam masakan bestnya alahai. I pun beli serai sebemban gitu tapi gunanya sekali-sekala bila datang mood nak memasak!

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...