Inquiry: petakbunga@gmail.com

20140331

Roselle II


Rozel aku tanam tak nampak tanda-tanda nak tumbuh. Daripada pemerhatian aku, ada dua sebab utama yang menjadi penyebab rozel aku tanam tak nak tumbuh. 


Pertamanya, musim jerebu. Udara kotor, anak benih aku tak dapat nak bernafas. Sesak nafas, air pun kurang, matahari pula tak dapat beri sinarnya akibat jerebu.  

Keduanya, sebab paling utama tanah semaiannya panas sangat. Terlebih tanah bakar. Tak apalah, nanti senang-senang aku tanam lagi sekali. Laki aku kata, jiran kami ada tanam pokok rozel nanti boleh minta benihnya.

Aku teringat kat arwah tok ayah aku.

Zaman kanak-kanak, banyak masa aku habiskan dengan dia. Ma aku berkerja, jadi aku selalu ikut tok ayah. Kami ada tanah kebun kecil dibelakang rumah. Ada pokok durian, rambutan, langsat duku dan macam-macam lagi. Ada juga ditanam sayur untuk makan harian. Tok ayah suka bertani, dia petani tetapi seingat aku masa tuanya cuma bertani untuk makan sendiri sahaja.

Tok ayah sudah tua tetapi dia suka tanam pokok rambutan dan durian. Aku bertanya, sempat ke tok ayah nak merasa rambutan ditanamnya? Kata tok ayah, buah durian kami makan hari ini juga bukan Tok ayah tanam. Tak apa, nanti anak cucu tok dapat merasa.

Bila dia sudah tiada. Kami masih dapat merasa buah rambutan ditanamnya bila sesakali pulang ke kampung. Itupun kalau kena musimnya. Pokok durian dah tak menjadi, mungkin kerana tak ada siapa menjaganya.

Sampai hari ni, tak ada sepokok pun aku tanam buat anak cucu aku.

21 ulasan:

  1. Rajinnya awak...senang rumah ada laman... bagus2 :)

    BalasPadam
  2. rajinnya menanam..bagus berbakti pd tanah..saya pon takde apa y ditanam untuk anak cucu..

    BalasPadam
  3. berbudi pada tanah dah tentu nampak jasanya..

    BalasPadam
  4. Best bila ada tanah sendiri, boleh bercucuk tanam dan hasilnya boleh dinikmati oleh anak cucu nanti :)

    BalasPadam
  5. Kat asrama nephew aku depa tanam roselle melambak-lambak. Senang aje nak tumbuh. Aku? Huh tak reti pun.

    BalasPadam
  6. Rajinnye lahai..kalau tgn daku duk menanam mau xtumbuh2 pokok tuh..tgn pengkau mmg gitu laaa,.hehhe

    BalasPadam
  7. roselle ni ikot tanah mungkin sbb area umah mak sy, byk tumbuh melata walhal x d tanam & d jaga pun...

    BalasPadam
  8. kalau kat kampung sy, roselle ni tumbuh meliar gitu je.. daunnya tu ada org ambil utk buat masak asam pedas.

    hmm..part tanam pokok buah buahan tu. dulu masa usia 16tahun sy ada tanam pokok rtambutan. sempat saya makan hasil air tangan sendiri.. tu la kan bila berbudi kepada tanah..

    BalasPadam
  9. sy pon tak pernah tanam apa2 untuk sesiapa... tak minat gardening...

    BalasPadam
  10. Bestnya bley bercucuk tanam. Tak per...bley tanam roselle lagi. Harap2 menjadi lah yer.

    p/s: Cheesecake tu griskan loyang ngan planta jer. Tak yah letak kertas pon tak per. Bakar mcm biasa. Saya tak buat pon kaedah letak loyang dlm air & tutup keliling loyang ngan aluminium foil. Menjadi jugak cheesecake nya ☺

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok2..ingat2 nanti kalu jd boleh wat report haha..
      kalu senyap je tu antara x terbuat @ x jadi.

      Padam
  11. At least kalau dapat tanam untuk anak cucu cicit kira oklah. Ini saya pun memang tak tanam apa-apa untuk mereka. Dah namanya tangan tak hijau macam Hulk, tanam apa pun sendiri tak sempat tengok benih bercambah, mati semuanya *_*

    BalasPadam
  12. kalau SB tanam lagi tak hebakkk..kompom tak hidup..yang suburnya lalang saja..

    BalasPadam
  13. susah jugak nak tanam rozel ni ye..tanah dulu tak sama macam tanah sekarang kot.heheh

    BalasPadam
  14. jem dan air roselle memang sedappppp :)

    BalasPadam
  15. Pokok roselle pun susah nak bernapas bila jerebu ni ye PB.. senyum sorang akak baca entri PB ni :)

    BalasPadam
  16. sedihnyaaa..saya pun tak ada tanam pokok utk anak cucu lagi...

    BalasPadam
  17. uiiiii rajinnye mike yong........
    roselle ni bagoihnye... bleh buat jem...dengan jus roselle..... buat banyak bleh simpan lama....

    awok ada tanam pokok cabai... cabai beso udah meghase hasilnye..... cili padi belom lagi ....sebab baghu keluo tunas...... tapi awok heghan ngape... lepas je berbuah kali pertama... cabai beso awok tak berbuah sampei sekaghang...walopon asik berbunga???.....

    BalasPadam
  18. roselle ni buat air sirap ke bunga ros eh? roselle n ros lain kan...

    BalasPadam
  19. xpelah teruskan menaman lagi mana tahu ada hasil nyer nanti !

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...