Inquiry: petakbunga@gmail.com

20160303

Bunga Telang Biru, Bunga Nasi Kerabu

Aku baru juga tahu bunga ni nama dia bunga telang butterfly blue pea


Sebelum ni, aku panggil bunga nasi kerabu. Bunga ni lah yang ma aku letak dalam nasi kerabu jadi biru tu. Tak pernah guna pewarna untuk nasi kerabu.

Kat rumah aku, aku tanam kat pagar. Pagar sebelah jiran. Nasib dapat jiran sama semangat berkebun. 

Tapi jiran aku lagi semangat, bukan takat laman rumah...tanah-tanh terbiar kat mana-mana taman perumahan kami dia usahakan buat tanam sayur. 


Selain sebagai pewarna, rupanya ada banyak lagi khasiat bunga ni.

Kredit: http://www.khasiatherba.com/ubat/khasiat-pokok-kacang-telang.html
  • Bunganya digunakan untuk menghitamkan rambut dan menyuburkan kulit kepala.
  • Daun pokok ini boleh digunakan untuk mendapatkan warna hijau. 
  • Buah kacang muda boleh dimasak dan dimakan. 
  • Akarnya digunakan untuk melawaskan pembuangan air kecil dan dijadikan julap. 
  • Biji kacang telang yang dihancurkan dan dijadikan serbuk digunakan sebagai julap. Jika dimakan dalam kuantiti yang sedikit, ia boleh membuka selera makan.
  • Daunnya dan bunganya juga dikatakan dapat mengurangkan sakit kepala. Caranya, daun atau bunganya dimasukkan dalam kain hingga membentuk bantal dan digunakan untuk tidur oleh pesakit. 
  • Bunga kacang telang yang direndam di dalam air bersih, boleh digunakan untuk mecuci mata yang disebabkan oleh mata merah. 
  • Air rebusan bunganya yang diminum boleh merawat disenteri.
  • Bunga dan akarnya dicampur dalam air mendidih, kemudian direbus bersama sedikit gula dan diminum dipercayai dapat merangsang haid. 
  • Daun pokok ini yang dihancurkan dan ditampal pada bisul atau jerawat dapat merawat masalah tersebut. 
  • Tumbuhan ini digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan penyakit seksual, seperti ketidaksuburan, gonore, mengendalikan kitaran menstruasi (haid), dan juga sebagai afrodisiak.

Aku dah start minum air bunga telang, pasal anak aku Luth suka petik bunga ni..dari dia buang-buang gitu. Aku suruh dia kutip, simpan untuk aku minum. Tak ada rasa apa-apa. Tawar je, cuma ada warna.




7 ulasan:

  1. banyak ye khasiat bunga telang ni.memang tumbuhan yg Allah cipta ni byk kegunaannya..baru jugak 2 3 tahun tahu namanya bunga telang..tu pun sebab google resepi nasi kerabu.hehe

    BalasPadam
  2. Eh ada banyak khasiat eh bunga ni selain buat nasi kerabu..

    BalasPadam
  3. Apa kabo PB ....lama tak dengar cite? Sihat ke?
    Tak pernah perasan bunga ni mana satulah.... Tp yg bunga ni sebagai pewarna nasi kerabu tu taulah. Kalau cenggitu punya banya khasiatnya tak sia sialah tanam banyak.

    BalasPadam
  4. Oh, nilah bunga buat nasi kerabu tu ya! (lagi sengal hah!)

    Bagus PB ni tau amalkan minum air bunga apa ke nama omputihnya tadi tu. Malas pulak nak skrol naik ke atas balik.

    Kita ni dulu-dulu mandi bunga jerk reti, minum air bunga memanglah tak pernah.

    Eh, adalah! Air bunga chrysanthemum! ^_^

    BalasPadam
  5. Kakak macam dan-dan nak buat nasi kerabu.
    Teringat bunga telang kakak banyak tu memanjat pagar rumah yg kakak sewakan.
    Tak sangka banyak khasiatnya

    BalasPadam
  6. Dulu ingat pokok ni hanya sekadar pokok hiasan dan tumbuhan liar, rupa-rupanya banyak khasiat pokok ni.. ;)

    BalasPadam
  7. PB, macam mana nak tanam pokok ni, guna keratan batang boleh tak?
    klau boleh guna keratan batang, nak beli dari PB boleh tak?
    whatsapp nabilah boleh, 0193330382.
    TQ PB..

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...