Inquiry: petakbunga@gmail.com

20190624

Kebun Laman PetakBunga

Sebahagian tanaman di laman seciput aku.. belek2 gambar ni, ada lagi rasanya tanaman yang termiss nak ambil gambar... macam serai, pegaga..

Ni benih lada kering kerinting.

benih lada besar merah

lada kecil, tapi besar sikit dari lada burung..

Pucuk gedi. Tak pernah cuba lagi masak.. katannya berkhasiat. Beli keratan bayam brazil dapat percuma keratan gedi. 
Senam hidup. cucuk je hidup.

Pucuk manis. Ni pun jenis mudah hidup.. dulu my mom suka cucuk2 batang dia kat mana2.. merebak2 kat rumah ni.. ni pun aku selalu potong, kena kawalan..


Kunyit baru je nak subur.

Halia. Sekarang dah panadai tanam halia..
dulu tanam cukup susah nak hidup.. sekarang mmm... :)


Hali lagi..

Lengkuas

Pucuk beko. All time ulam fav aku. Ambil keratan dari kelantan. Baru nak subur juga.

Serai kayu. Ada orang panggil daun salam. Ulam buat nasi kerabu..

Daun kari

Daun kadok.. merebak-rebak..

Tebu telur baru lepas tebas. Pokok ni kena selalu cantas lepas berbuah.

Asparagus baru beli juga..

Daun sireh. Time emergency, gatal2 a.. wat rebusan.

Daun pudina.. tak subur..

Kucai ni dah bertahun2 tanam, tapi tak membiak...

Anak bendi.

Ni bayam brazail, baru cuba tanam. Cucuk je hidup.

Anak boye

Mak boye. Baru ni baru dapat alovera giant. Kecil lagi.. tak ada dalam gambar. Harap membesar jadi giant. Mimpi nak makan alovera pure jus.

Buah tin baru gugur... sedih.

Kapas renek

Pokok tin lagi.

Strawberry low land. Panas jadi subur.

Alhamdulillah sebahagian tanaman aku di garden seciput. Semua tanaman ni aku tanam dalam pasu ye... since ruang terhad..



5 ulasan:

  1. banyaknya tanaman... seronoknya tengok...

    BalasPadam
  2. sukanye tgok..
    bestnyeee

    BalasPadam
  3. jelesnya tengok orang pandai bercucuk tanam nih. saya tangan keras. klw tanam x menjadi. ada apa apa petua ke nak tanam pokok

    BalasPadam
  4. PB, apa tips tanam halia?

    asparagus tu xpnh tgk, boleh tanam sendiri rupanya, hahaha. beli asparagus kt tesco, blk cucuk ke? ke tanam dr benih, tu?

    BalasPadam
  5. Izin promo ya Admin^^
    bosan tidak ada yang mau di kerjakan, mau di rumah saja suntuk,
    mau keluar tidak tahu mesti kemana, dari pada bingung
    mari bergabung dengan kami di ionqq^^com, permainan yang menarik dan menguras emosi
    ayo ditunggu apa lagi.. segera bergabung ya dengan kami...
    add Whatshapp : +85515373217 ^_~ :))

    BalasPadam

Jika aku betul
kau angguk

Jika aku salah
kau tunjuk

Cerita petak bunga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...